Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Anemiju pobijedite hranom!

Anemiju pobijedite hranom!

Anemiju pobijedite hranom!
  • Objavljeno: Četvrtak, 24.11.2011.
  • Broj pregleda: 38.054
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Anemija vas može učiniti tromim i razdražljivim. Iako se slučajevi razlikuju, mnogo puta se anemija može povezati s nedostatkom određenih hranjivih tvari. Povećanje unosa tih tvari putem hrane često može riješiti problem i vratiti energiju.

Anemija je nedostatak željeza u krvi koji može učiniti da se osjećate umorno i iscrpljeno. Anemija je povezana s problemom hemoglobina, proteina u crvenim krvnim stanicama koji je bogat željezom. Hemoglobin pomaže da se prenese kisik u različite dijelove tijela. Kada imate smanjen broj crvenih krvnih stanica ili te stanice ne sadrže dovoljno hemoglobina, manje kisika je u krvi koji se distribuira kroz tijelo. To uzrokuje umor povezan s anemijom.

Postoje različite vrste anemija koje imaju različite uzroke. Često se anemija može dogoditi kao posljedica gubitka krvi, tijekom traume ili operacije. Ostala stanja su naslijeđena ili se razvijaju tijekom vremena.

Prepoznajte suptilne simptome anemije!

U težim slučajevima anemije, tijelo ne može proizvesti dovoljno crvenih krvnih stanica, kao kod aplastične anemije, ili postoji preveliko uništavanje crvenih krvnih stanica, kao kod hemolitičke anemije. Ove teške vrste anemija zahtijevaju liječničku pomoć, a često i liječenje. Kod blagih do umjerenih slučajeva, anemija se može spriječiti ili liječiti hranom i često se naziva anemija uslijed nedostatka željeza.

Željezo je ključni nutrijent koji utječe na količinu hemoglobina u krvi. Više hemoglobina pruža bolju dostavu kisika po cijelom tijelu. Međutim, tijelo apsorbira željezo iz životinjskih izvora i iz biljnih izvora drugačije. Heme željezo dolazi iz životinjskih izvora, te se lakše apsorbira po tijelu. Ne-heme željezo dolazi iz biljnih izvora.

Iako postoje hranjive tvari i namirnice koje mogu pomoći apsorpciji željeza, postoje i neke koje smanjuju njegovu apsorpciju, na primjer, previše polifenola iz čaja i kave, fitati i oksalati iz cjelovitih žitarica i tamnog zelenog povrća, i višak kalcija. Te tvari se vežu za željezo i mogu spriječiti njegovu apsorpciju.

Namirnice koje potiču apsorpciju željeza

  • meso / riba / perad
  • voće: naranče, sok od naranče, dinje, jagode, grejp i sl.
  • povrće: brokula, prokulice, rajčica, sok od rajčice, krumpir, zelena i crvena paprika
  • bijelo vino

Namirnice koje sprječavaju apsorpciju željeza

  • crveno vino, kava i čaj
  • povrće: špinat, blitva, rabarbara i slatki krumpir
  • cjelovite žitarice i mekinje
  • proizvodi od soje


Dok mnogi ljudi smatraju da su meso i mesni proizvodi jedini izvor željeza, postoje mnoge druge opcije koje ne uključuju meso, a mogu spriječiti anemiju. Potrebno je uravnotežiti unos tih namirnica s mesom i poboljšati unos vitamina C kako bi se povećala apsorpcija željeza iz tih izvora.

Isprobajte 4 namirnice koje liječe anemiju!

Heme željezo može se naći u žumanjcima, piletini, nemasnoj govedini, svinjetini, lososu i tuni. Biljna hrana uključuje sušeni grah, sušeno voće kao što su suhe šljive ili grožđice, bademe, brazilske oraščiće, i tamno lisnato zeleno povrće poput brokule, kelja, špinata i raštike. Cjelovite žitarice, uključujući i pšenicu, proso, zob i smeđu rižu također sadrže željezo.

Pažljivim kombiniranjem namirnica možete poboljšati apsorpciju željeza. Kada jedete biljne izvore željeza konzumirajte i namirnice koje sadrže vitamin C. Kada jedete hranu životinjskog podrijetla uz nju jedite i biljne izvore bogate željezom.

Hrana bogata heme željezom

  • školjke
  • svinjska jetra
  • kamenice
  • pileća jetra
  • dagnje
  • goveđa jetra
  • govedina
  • škampi
  • sardine
  • puretina

Hrana bogata ne-heme željezom

  • žitarice
  • grah i leća
  • sjemenke bundeve
  • pečeni krumpir s korom
  • obogaćena tjestenina
  • šparoge

Upozorenje!

Trudnice ne bi trebale jesti jetru zbog vrlo visokog udjela vitamina A. Velike količine vitamina A mogu biti štetne za dijete.

Preuzmite CentarZdravlja vodič

Iskoristite chia sjemenke za ove ukusne kombinacije!

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Komentari

Najnovije

Najčitanije