Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Čudesne prednosti vitamina D

Čudesne prednosti vitamina D

Čudesne prednosti vitamina D
  • Objavljeno: Petak, 18.05.2012.
  • Broj pregleda: 24.330
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Uistinu bi bilo savršeno da vam jedan vitamin može ojačati kosti, zaštititi vas od dijabetesa, multiple skleroze, raka, srčanih bolesti i depresije. Ili još bolje, da može pomoći kod gubitka težine. Znanstvenici velike nade polažu u vitamin D koji se stvara kao reakcija organizma na sunce, dolazi u nekim vrstama hrane ili putem suplemenata.

Kosti

Vitamin D igra važnu ulogu u izgradnji kostiju, od začeća pa sve do smrti. Pomaže kostima da apsorbiraju kalcij iz hrane. Kod odraslih osoba vitamin D i kalcij će spriječiti frakture kostiju i ojačati kosti. Djeca naročito trebaju vitamin D jer im se razvija cjelokupni organizam, uključujući i kosti.

Multipla skleroza

Multipla skleroza je najčešća u zemljama koje su najudaljenije od ekvatora. Stručnjaci su godinama ispitivali povezanost sunčeve svjetlosti i vitamina D s ovim autoimunim poremećajem koji zahvaća živčani sustav. Jednim istraživanjem se pokazalo da je u pitanju rijetki genetski poremećaj koji uzrokuje stvaranje premale količine vitamina D u organizmu. Bez obzira na ove rezultate, još uvijek ne postoji dovoljno dokaza prema kojima bi se vitamin D koristio za prevenciju ili liječenje multiple skleroze.

Provjerite uzrokuje li manjak vitamina D kroničnu bol!

Dijabetes

Neka istraživanja su pokazala da niska razina vitamina D može povećati rizik od nastanka dijabetesa tipa 2, sve češće bolesti. Međutim, trenutno nema dovoljno stručnjaka na tom području koji bi ovu tvrdnju potvrdili.

Gubitak težine

Istraživanja su pokazala da pretile osobe imaju manju razinu vitamina D u krvi. Tjelesna mast na neki način zarobi vitamin D, zbog čega ga tijelo ne može upotrijebiti. Još uvijek nije jasno smanjuje li pretilost razinu vitamina D ili pak premala razina vitamina D uzrokuje pretilost. Neki stručnjaci tvrde da dodatak vitamina D svakodnevnoj prehrani uistinu može pomoći kod mršavljenja.

Depresija

Vitamin D igra važnu ulogu u razvoju i funkcioniranju mozga. Jedno istraživanje je pokazalo da visoka razina vitamina D ublažava simptome depresije. Najbolje je da se posavjetujete sa svojim liječnikom o pojačanom konzumiranju vitamina D.

Rak

Prerano je za donošenje zaključaka, ali novija istraživanja pokazuju da se vitamin D može boriti sa stanicama raka. Naime, rezultati jednog istraživanja su pokazali da osobe, koje imaju normalnu razinu vitamina D, imaju manji rizik od nastanka raka debelog crijeva. Ostala istraživanja su pokazala da vitamin D može spriječiti nastanak raka dojke i prostate. Međutim, znanstvenici nisu pronašli dovoljno dokaza koji bi potvrdili ovaj rezultat.

Saznajte koji vam vitamini i minerali trebaju!

Srce

Premala razina vitamina D se povezuje s povećanim rizikom od nastanka srčanih bolesti. Međutim, još uvijek nije potpuno jasno na koji način vitamin D reducira taj rizik, kao ni koliko je vitamina točno potrebno da bi se rizik uopće smanjio.

Demencija

Starije osobe trebaju pojačano unositi vitamin D. Znanstvenici su ustanovili da starije osobe, koje imaju premalu razinu vitamina D, imaju slabije pamćenje i teže održavaju koncentraciju. Ipak, potrebno je nastaviti s istraživanjima kako bi dokazi bili uvjerljiviji.

Sunce kao izvor vitamina D

Kada sunce obasjava tijelo, ono samo stvara vitamin D. Sunce je najveći izvor vitamina D, ali često kao takvo nije dovoljno svim ljudima. Ljudima svjetlije puti je dovoljno da provedu 5 do 10 minuta sunčajući se, i to nekoliko puta tjedno. Važno je koristiti zaštitu protiv sunčeva zračenja, bez obzira na oblačno vrijeme. Stariji ljudi, kao i oni tamne puti, ne dobiju toliko koristi od sunca kao osobe svijetle puti. Stručnjaci kažu da je za njih najbolje da vitamin D uzimaju putem prehrane i suplemenata.

Vitamin D u prehrani

Mnoga hrana koju jedemo ne sadrži vitamin D. Iznimka su neke ribe (losos, sabljarka, skuša) koje mogu omogućiti preporučenu dozu vitamina D. Ostale ribe (tuna, sardine) sadrže vitamin D, ali ne u tolikoj mjeri. Malu količinu ćete pronaći u žumanjku jajeta, goveđim jetricama i u hrani obogaćenoj vitaminima D kao što je mlijeko. Sir i sladoled u pravilu ne sadrže vitamin D.

Svoj obrok odaberite mudro i unijet ćete dovoljnu količinu D vitamina. Većina tipova mlijeka su obogaćena vitaminom D, uključujući i sojino mlijeko. Sok od naranče, žitne pahuljice, kruh i neke vrste jogurta također sadrže vitamin D. Potražite na etiketama proizvoda sadrži li vitamin D ili ne.

Provjerite zašto nam je važan vitamin D!

Imate li dovoljno vitamina D?

Problemi koji nastaju u stvaranju vitamina D iz sunca i njegove apsorpcije iz hrane mogu uzrokovati manjak vitamina D u vašem organizmu. Faktori koji povećavaju rizik manjka vitamina D su:

  • Dob iznad 50 godina
  • Tamna put
  • Premala izloženost suncu
  • Prekomjerna tjelesna težina, pretilost
  • Alergija na mlijeko
  • Intolerancija na laktozu
  • Bolesti jetre ili probavnog sustava

Simptomi manjka vitamina D često nisu vidljivi. Određeni nedostatak vitamina D kod odraslih može uzrokovati osteomalaciju, bolest kod koje kosti postaju osjetljive i bolne, a simptomi se često zamjenjuju s reumatoidnim artritisem. Kod djece nedostatak vitamina D može uzrokovati rahitis i mekane kosti.

Na sreću, postoji jednostavan test krvi, 25-OH-D (25 hydroxy vitamin D test), kojim se može provjeriti razina D vitamina. Tim testom se također može ustanoviti točna količina D vitamina koja je potrebna pojedincu. U prosjeku svaka osoba treba u jednom mililitru krvi imati oko 20 nanograma vitamina D.

Kada je dojenčad u pitanju, majčino mlijeko je najbolji tip prehrane, ali ne sadrži dovoljno D vitamina. Dojenčad treba dodatke vitamina D. Počevši od prve godine života, djeca smiju piti druge vrste mlijeka, stoga im najčešće nisu potrebni suplementi.

Stručnjaci savjetuju da budete oprezni s konzumacijom D vitamina jer vrlo visoke razine mogu povisiti razinu kalcija, što uzrokuje oštećenje krvnih žila, srca i bubrega. Štetno djelovanje vitamina D kada se konzumira u prevelikim količinama jest znanstveno dokazano, a u takvom slučaju može biti jedan od najopasnijih vitamina.

Neki lijekovi utječu na apsorpciju D vitamina, točnije onemogućavaju je. U tu skupinu lijekova pripadaju laksativi, steroidi, kontracepcijske pilule i lijekovi za reguliranje razine kolesterola. Ukoliko konzumirate digoksin, lijek za liječenje bolesti srca, prevelika razina vitamina D može značajno povećati razinu kalcija u krvi i uzrokovati poremećaj srčanog ritma. Važno je da se posavjetujete sa svojim liječnikom ili farmaceutom.

Preuzmite CentarZdravlja vodič

Vodič za detoksikaciju

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Komentari

Najnovije

Najčitanije