Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Google prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Jaja

  • Objavljeno: 05.03.2009.
  • Izmjena: 10.08.2015.

Jaja

Jaja
Jaja

Sadržaj

  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Neki moji prijatelji, vegetarijanci prema načinu prehrane ne jedu jaja i griješe jako. Jer ako postoji namirnica koja zametku može dati sve nutritivno potrebno za njegov potpuni razvoj - onda je to jedino jaje. Pogledajte, pilić se rađa iz jajeta i staje na noge! Potpuno samostalno može nastaviti svoj daljnji život.

I sada u vrijeme nadolazećih blagdana, opet ćemo pohrliti prema tržnicama i kupovati jaja, prirediti ih na bezbroj načina, ali evo par naputaka i prisjećanja onoga što o ovaj namirnici moramo znati kako bismo potpuno sigurno uživali u njoj i jelima priređenim uz dodatak jajeta.

Nasuprot onome što mnogi misle jaja su niskokalorična namirnica (daju samo 140 kal/ 100 g). Jedno jaje sagorijevanjem daje samo 70 kal! Pozitivne osobine ove namirnice jesu: vrlo izdašan, a istodobno jeftin izbor visoko vrijednih proteina I izuzetno bogatstvo vitamina B12 I minerala.

Negativne osobine ove namirnice: viši sadržaj kolesterola, često su uzrok alergija izazvanih prehranom; mogu prenijeti salmonelu ako nisu dovoljno kuhana. Uloga jajeta je osigurati dovoljnu količinu proteina, minerala i vitamina piletu koje se unutar njega razvija, Usprkos brojnim napisima o opasnosti kolesterola i opasnosti zaraza salmonelom jaje ostaje široko rasprostranjen jeftin izvor čitavog niza nutritivnih tvari koje se u postupku kuhanja ne mijenja značajno, te je taj sadržaj sačuvan I nakon pripreme jajeta.

Kvaliteta proteina u jajetu je veća od onih sadržanih u mesu, jer sadrži veće količine aminokiselina, lizin, i metionin. Ove su aminokiseline esencijalne (ne mogu se sintetizirati u našem organizmu i moraju se uzeti putem hrane) i osnova su zdravog i pravilnog razvoja. Jaja sadrže brojne vitamine. Najviše se ističu prije spomenuti vitamin A, B1, B2 i posebno treba istaknuti da su jaja izuzetan izvor vitamina B12. Vitamin B12 je spoj koji osigurava pravilno iskorištavanje željeza I pravilno sazrijevanje crvenih krvnih zrnaca. Nužan je za normalan rast i prehranu svih stanica.

Lecitin sadržan u žumanjku sadrži spoj kolin, a ta molekula sudjeluje u prijenosu masti u krvi, bitan je sastojak stanične membrane, a u obliku acetil-kolina sudjeluje u prijenosu signala među stanicama živčevlja. Iako se kolin stvara i u samom organizmu, tzv. Unutrašnjem endogenom sintezom dokazano je da unos svojevrsne količine kolina i putem odgovarajuće prehrane zaštitni faktor za zdravlje jetrenih stanica.

Stoga je jaje namirnica koja se preporučuje i osobama koje boluju od kroničnih bolesti jetre! Samo one koje pate od kamenca u žucovodima moraju izbjegavati jaja jer je dokazano da ta namirnica potiče nastanak grčeva u području žućne vrećice. Mnoge osobe izbjegavaju jaja, misleći da je to namirnica koja se teško razgrađuje i na neki način opterećuje probavni trakt. To je samo djelomično točno, jer uvelike ovisi o načinu pripreme jajeta. Najbolje se probavlja jaje kuhano 6-7 min, dok se najdulje razgrađuje pečeno jaje.

Koliko jaja možemo pojesti prije nego što kolesterol sadržan u žumanjku počinje predstavljati problem za organizam? Istraživanja na tom polju ističu da je ta "sigurna" granica sačuvana ako se tjedno ne jede više od 4 jaja. Jedno jaje teži oko 55g i u njemu je sadržano oko 7 g protein te 6 g masti. Od tih masti manje od dva grama čine zasićene masne kiseline. Jedno žumance daje oko 270 mg kolesterola a u većini europskih zemalja preporučeno je konzumirati do 350 mg kolesterola na dan.

Realno gledajući, kolesterol koji se unosi putem hrane trebao bi biti manji element za opću zabrinutost kad su u pitanju bolesti srca i krvnih žila. Veću zabrinutost zapravo stvara kolesterol koji se sam stvara I sintetizira endogeno, u našem organizmu - točnije u jetri. Dokazano je da egzogeni, vanjski kolesterol čine samo manji dio kolesterola koji cirkulira u krvi. U organizmu postoje vrlo pomno razrađeni mehanizmi obrane od suviška kolesterola.

Kada je ukupna količina kolesterola unesena prehranom povećana, u zdravom organizmu nastupa smanjenje endogene sinteze. Stoga možemo istaknuti da je količina relativno visokog kolesterola sadržanog u žumanjku jajeta opasna samo za one osobe koje već imaju povećanu koncentraciju kolesterola u serumu.

Tagovi:

Komentari

Trenutno nema komentara

Prijavite se ili registrirajte da biste mogli komentirali sadržaj.

    Najnovije

    Najčitanije

    
    Zatvori oglas