Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Google prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Namirnice bogate željezom

  • Objavljeno: 20.05.2009.
  • Izmjena: 30.07.2015.

Namirnice bogate željezom

Sadržaj

  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Nije svejedno za kojim izvorima željeza treba posegnuti, a kao tim elementom najbogatiji najčešće se spominju crveno meso, špinat, kao predstavnici hemskog i nehemskog željeza. Potrebe za željezom lako se mogu zadovoljiti pravilnom prehranom, a tek ako to ne uspije, trebalo bi pribjeći dodacima prehrani.

Željezo se u hrani ne nalazi u elementarnom obliku, već u obliku raznovrsnih spojeva. I upravo to je ključno znati: nije svejedno kakav je kemijski spoj željeza u hrani koju pojedemo.

Pogledamo li meso u mesnici, nije teško pretpostaviti da se ljudski mišići izgledom i sastavom ne razlikuju previše od mišića životinja. Spojevi željeza u mesu, jajima, mlijeku i drugim namirnicama životinjskog porijekla nazivaju se hemskim željezom, objašnjava nutricionistica Irena Švenda i dodaje da je hemsko željezo (odnosno hemski spojevi željeza) svojim sastavom slično željezu koje se nalazi u krvi čovjeka, dok se nehemsko željezo (ono iz hrane biljnog porijekla) dosta razlikuje od željeza u našoj krvi te se tek treba preraditi u pogodno željezo. Zato je mesojedima lakše zadovoljiti potrebe za željezom nego vegetarijancima, no to ne znači i da vegetarijanci moraju biti anemični.

Zanimljivo je i da većina ljudi ne zna zašto trebamo željezo. Najveći postotak željeza u tijelu nalazi se u crvenim krvnim zrncima (eritrocitima), i to u onom njihovom dijelu koji je odgovoran za opskrbu kisikom. Dakle, nedostaje li u krvi željeza, poremetit će se opskrba tijela kisikom, pa će čovjek osjećati umor, slabost, razdražljivost, tromost, glavobolje.

Najugroženije skupine su: žene s obilnim menstruacijama, trudnice, svi koji ne jedu hranu životinjskog porijekla, ali i oni koji je jedu u jako malim količinama ili rijetko, djeca i dojenčad, osobe koje boluju od poremećaja prehrane (anoreksija i bulimija), kao i svi koji su često na dijetama ili podliježu pomodnim savjetima o 'revolucionarnim' novim i neprovjerenim načinima prehrane. Anemija (nedostatak željeza) je najčešći od svih nedostataka minerala i vitamina.

Potrebe za željezom najbolje bi bilo zadovoljiti prehranom, a tek ako to ne uspije, pribjegava se suplementima (dodacima prehrani) i drugim metodama liječenja, ali uvijek na preporuku i pod kontrolom liječnika.

Znate li nekoliko trikova, gotovo je sigurno da ćete izbjeći potrebu za liječenjem. Namirnice bogate hemskim željezom su meso i jaja, a nehemskim grah, leća, slanutak, špinat, brokula, sjemenke, suhe šljive i marelice, listovi repe, melasa, integralna pšenica i ječam, većina orašastih plodova. Pojedete li uz ove namirnice i hranu bogatu vitaminom C, znatno ćete povećati iskoristivost pojedenog željeza.

Ako ne jedete meso, a anemični ste, bilo bi dobro uz biljke bogate željezom pojesti žumanjak, jer je i on bogat željezom, a već male količine hemskog željeza bitno će povećati iskoristivost biljnog željeza. Suprotno tome, kalcij ometa i umanjuje apsorpciju željeza, pa hranu bogatu kalcijem i dodatke prehrani na bazi kalcija ne treba uzimati u isto vrijeme kad i hranu bogatu željezom. Slično vrijedi i za kavu i čaj, jer i oni smanjuju apsorpciju željeza.

I da se vratimo na slogan s početka priče: nutricionistkinja Irena Švenda kaže kako je velika zabluda da crveno meso sadrži više željeza nego meso peradi - većina mesa bogata je željezom, a ovisno o načinu uzgoja i drugim uvjetima, čak se može dogoditi da određeno bijelo meso sadrži više željeza nego crveno meso.

Tagovi:

Komentari

Trenutno nema komentara

Prijavite se ili registrirajte da biste mogli komentirali sadržaj.

    Najnovije

    Najčitanije

    
    Zatvori oglas