Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Sitno, ali bitno

Sitno, ali bitno

Sitno, ali bitno
  • Objavljeno: Ponedjeljak, 04.01.2010.
  • Broj pregleda: 2.310
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Ispušni ventil tijekom mog srednjoškolskog obrazovanja je, naravno, bio odmor. Bili gladni ili ne, moralo se odjuriti preko ceste u pekaru po pecivo sa sezamom. Tada, sa sto pubertetskih briga na pameti, sezam je bio samo nešto što je tu i o čemu nije baš trebalo razmišljati. Tko uopće u tim godinama i razmišlja što i kako jede? Danas sam starija, trebala bih po nekom nepisanom pravilu biti i pametnija, no to je neka druga priča.

I nije da sam otkrila nešto posebno, no sada više pazim što jedem i uočavam sezam u svojoj prehrani. Nešto tako malo može imati ogroman učinak na naš organizam. Kad uvidite sve blagodati sezama, ne bi bilo loše da ga i sami počnete primjenjivati u kuhinji. Nekako ga najčešće vidimo na pekarskim proizvodima, ali sezam se može koristiti na razne načine, kao primjerice dodatak varivima, juhama, salatama, mesnim jelima I slično.

Smatra se da je sezam jedan od najstarijih začina. Kineska ga medicina hvali i pridaje mu mnoga ljekovita svojstva. Prema već navedenoj istočnoj medicini, sezam usporava starenje pa je to možda odgovor na neka naša pitanja o dugotrajnom životu i ljepoti. No ako vam dug život i nije važan kao činjenica kvalitetnog življenja, onda svakako počnite koristiti sezam u prehrani. Nećete požaliti, ukusan je i zdrav - je li mogla biti bolja kombinacija? 

Sezamin i sezamolin, kako im samo ime i kaže, sastojci su koji se nalaze u sezamu. Zašto su posebni? Sezamin I sezamlin su lignani koji snižavaju razinu kolesterola, krvni tlak te povećavaju razini vitamina E. Uz to, sezamin štiti jetru.

Neka istraživanja su potvrdila i velike količine fitosterola u sezamu, spojeva sličnog sastava kao  kolestrol, a nalaze se u biljkama te mogu u određenim količinama smanjiti razinu kolesterola u krvi i poboljšati imunitet.

Sezam pomaže kod bolova izazvanih reumatoidnim atritisom, ublažava grčeve koje uzrokuje astma.

Sjemenke sezama bogate su uljem. Ulje sezama koje se može koristiti u kuhanju je također hvale vrijedna namirnica. Sadrži vitamine A, B1, B6 i E. Ulje se koristi i kod nekih problema kao što su suha kože, psorijaza i akcemi.

Sjemenke sezama sadrže sve esencijalne aminokiseline, posebno su bogate metioninom.

U nas je najčešća primjena sezama na samom početku spomenuta, dakle na pekarskim proizvodima (peciva, kruh), iako se on koristi na razne načine u raznim dijelovima svijeta. Meni je osobno najzanimljiviji (istina, vjerojatno i najjednostavniji) način upotrebe sezama gomashio. To je makrobiotički začin koji je vrlo ukusan, a radi se tako da sezam s morskom soli popržite na tavi, sve dok sezam ne dobije zlatnu boju, ohladite ga i nakon toga sameljete. 

Odlučili se Vi za gomashio ili ne, kako biste mogli iskoristiti sve blagodati sezama, obavezno ga prvo prepržite te sameljite ili usitnite jer u protivnom kroz Vaš prolazi neprobavljen organizam. Prženjem osiguravate i bolju iskoristivost kalcija.

Naravno da je poanta bila da vas navučemo na sezam jer je istinski zdrav, no kao i sa svim namirnicama, i s njim treba biti umjeren jer 100 g sezama ima oko 570 kcal, dakle ni pretjerivanje nije preporučljivo.

Pred nama je razdoblje u kojem će hrane biti u izobilju i najbolje je vrijeme da sezam probate u raznim kombinacijama i zatim na vama nije da odlučite hoćete li ga ili nećete koristiti u prehrani, nego kada i koliko ćete to činiti.

Preuzmite CentarZdravlja vodič

Isprobajte ove ukusne i sočne poslastice s tikvicama

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Komentari

Najnovije

Najčitanije