Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Što su dobre, a što loše masti?

Što su dobre, a što loše masti?

Što su dobre, a što loše masti?
  • Objavljeno: Nedjelja, 20.04.2014.
  • Broj pregleda: 772
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Tijelu su neke vrste masti potrebne za izgradnju stanične membrane, pravilan rad živčanog sustava i bolju apsorpciju brojnih vitamina, primjerice D i K. Nisu sve masti zdrave. Neke masti u krivim količinama mogu ozbiljno naštetiti vašem zdravlju.

Prehrambene masti svrstavamo u ove 3 kategorije.

Zasićene masti

Namirnice životinjskog porijekla su primarni izvor ovih masti, a najviše ćete ih pronaći u govedini, punomasnim mliječnim proizvodima te, u umjerenoj količini, u jajima i peradi. Neka biljna ulja, kao što je palmino ulje, također sadrže zasićene masti.

Potrebne su za održavanje zdravlja organizma, ali u malim količinama. Manje od 10% od ukupnog unosa kalorija treba doći iz zasićenih masti, i to putem peradi i obranih mliječnih proizvoda. Za osobe, koje unose 2000 kalorija dnevno, maksimalan unos zasićenih masti je 20 grama.

Nezasićene masti

Ove dobre masti su ono što pretežno trebate jesti. Postoje 2 vrste nezasićenih masti: polinezasićene i mononezasićene.

Lješnjaci, bademi, sjemenke sezama i bundeve, maslinovo ulje, ulje od kikirikija i kanole su najbolji izvori mononezasićenih masti. Riba, sjemenke lana, laneneo ulje, ulje soje i suncokreta su najbolji izvori polinezasićenih masti.

Omega 3 masne kiseline pripadaju polinezasićenim mastima, a najviše ćete ih naći u ribama kao što su losos i sardine, ali i namirnicama biljnog porijekla (ulje soje i kanole, orasi i sjemenke lana).

Trans masti

Ovo su masti koje vas vjerojatno najviše privlače, ali su i najštetnije. Većina trans masti su u tekućem stanju pri sobnoj temperaturi, a kako bi u takvom stanju bile i ostale, proizvođači u njih dodaju hidrogen. Najviša razina trans masti se nalazi u pekarskim proizvodima, namirnicama životinjskog porijekla i margarinu.

Učinak nezdravih masti

Konzumacija hrane koja obiluje zasićenim mastima (govedina, majoneza, punomasni mliječni proizvodi) na vaše tijelo utječe na sljedeće načine:

  • Povećava se razina triglicerida, a samim time i rizik od nastanka visokog krvnog tlaka, dijabetesa i srčanih bolesti.
  • Začepljenje krvnih žila.
  • Previsoka razina krvnog tlaka.
  • Visoka razina lošeg (LDL) kolesterola.

Iako trans masti uglavnom dolaze iz namirnica biljnog porijekla, na zdravlje djeluju lošije u odnosu na zasićene masti. Iz ovog razloga brojni restorani više ne koriste trans masti i svaki proizvod u trgovini mora na etiketi imati naveden i udio trans masti.

Dobar učinak masti

Povećanjem unosa nezasićenih masti se smanjuje razina lošeg (LDL) kolesterola i triglicerida, čime se smanjuje rizik od nastanka kardiovaskularnih bolesti.

Istraživanja su pokazala da zamjena štetnih ugljikohidrata (bijeli kruh i bijela riža) s namirnicama bogatim nezasićenim mastima smanjuje razinu lošeg (LDL) kolesterola, a ujedno povećava razinu dobrog (HDL) kolesterola. Nezasićene masti će:

  • regulirati razinu krvnog tlaka,
  • smanjiti rizik od nastanka srčanih bolesti,
  • regulirati razinu lipida.
Preuzmite CentarZdravlja vodič

Isprobajte ove ukusne i sočne poslastice s tikvicama

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Komentari

Najnovije

Najčitanije