Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Google prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Ugljikohidrati u prehrani

  • Objavljeno: 13.03.2009.
  • Izmjena: 04.08.2015.

Ugljikohidrati u prehrani

Zašto ugljikohidrati?

Ako jedete manje masnoća sigurno je da nečeg drugog jedete više da biste popunili prazninu. To nešto su sigurno ugljikohidrati. Ugljikohidrati su gorivo koje tijelo treba da bi funkcioniralo. Npr., mozak koristi ugljikohidrate kao izvor energije. Većina ugljikohidrata je biljnog podrijetla. Žitarice, povrće, voće i mahunarke (grašak, grah) su tipični izvori. Mliječni proizvodi su jedina hrana životinjskoga podrijetla koja ima znatan udio ugljikohidrata.

Temelj svih ugljikohidrata su jedinice šećera. Ovisno o njihovu broju i koliko zamršeno su povezane, te jedinice određuju jesu li ugljikohidrati jednostavni (šećer) ili složeni (škrob i vlakna).

Jednostavni ugljikohidrati se sastoje od jedne ili dviju jedinica šećera. Oni se nalaze u mlijeku, voću i nekom povrću. Međutim, najčešći izvor ugljikohidrata u prehrani većine ljudi su dodani šećer i prerađena hrana. Šećer kojeg svakodnevno koristimo čisti je oblik jednostavnog ugljikohidrata.

Složeni ugljikohidrati, škrob i vlakna, sastoje se od kombiniranih lanaca jedinica šećera. Za razliku od jednostavnih ugljikohidrata, u razgradnji škroba treba više stupnjeva kemijskog procesa. Vlakna su toliko složena da se i ne razgrađuju. Složeni ugljikohidrati se mogu naći u žitaricama ili hrani koja se sastoji od žitarica, kao npr. kruh, žitne pahuljice i tjestenina. Krumpir i neko drugo povrće kao npr. kukuruz bogati su škrobom.

Šećer i škrob imaju 4 kalorije po gramu, dok vlakna nemaju kalorijsku vrijednost jer se ne apsorbiraju. Umjesto toga vlakna olakšavaju probavne procese i mogu usporiti apsorpciju kalorija.

Tagovi:

Komentari

Trenutno nema komentara

Prijavite se ili registrirajte da biste mogli komentirali sadržaj.

    Najnovije

    Najčitanije

    
    Zatvori oglas