Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Zašto trebamo vitamin D?

Zašto trebamo vitamin D?

Zašto trebamo vitamin D?
  • Objavljeno: Subota, 08.10.2011.
  • Broj pregleda: 3.791
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Vitamin D, kalciferol nije topiv u vodi. Pronalazi se u hrani, ali također može biti u tijelu nakon izlaganja ultraljubičastim zrakama od sunca. Vitamin D postoji u nekoliko oblika, a svaki je s različitim aktivnostima. Neki oblici su relativno neaktivni u tijelu i imaju ograničenu sposobnost da djeluju kao vitamini. Jetra i bubrezi pomažu pretvoriti vitamin D u aktivni hormonski oblik.

Glavna biološka funkcija vitamina D je održavanje normalne razine kalcija i fosfora u krvi. Vitamin D pomaže u apsorpciji kalcija, pomaže da se formiraju i održe jake kosti. On pomaže mineralizaciju kostiju u dogovoru s brojnim drugim vitaminima, mineralima i hormonima. Bez vitamina D, kosti mogu postati tanke, krhke, mekane i porozne.

Izvori u hrani

Jedna šalica mlijeka obogaćenog vitaminom D pruža oko jednu četvrtinu procijenjenih dnevnih potreba za ovim vitaminom za odrasle. Značajne količine vitamina D sadrže masne ribe i riblja ulja.

Izloženost suncu

Izlaganje suncu je važan izvor vitamina D. Ultraljubičaste (UV) zrake od sunca okidač su za sintezu vitamina D u koži. Kreme za sunčanje s faktorom zaštite od sunca 8 ili više će blokirati UV zrake koje proizvode vitamin D, ali je još uvijek važno redovito korištenje krema za sunčanje kada je izloženost suncu duža od 10 do 15 minuta. To je osobito važno za osobe s ograničenom izloženosti suncu.

Kada može doći do nedostatka vitamina D?

Nedostatak vitamina D može se dogoditi kada prehrambeni unos vitamina D nije adekvatan, kada postoji ograničeno izlaganje suncu, kada bubrezi ne mogu pretvoriti vitamina D u aktivni oblik ili kada netko ne može adekvatno apsorbirati vitamin D iz probavnog trakta.

Klasični nedostatak vitamina D izaziva rahitis i osteomalaciju. Kod djece, manjak vitamina D uzrokuje rahitis, što rezultira skeletnim deformacijama. U odraslih, nedostatak vitamina D može dovesti do osteomalacije što rezultira mišićnom slabosti uz slabe kosti.

Bolovi u kostima, česti lomovi kostiju, te omekšavanje kostiju mogu biti simptomi nedostatka vitamina D. Bolovi u mišićima i slabost u mišićima se javljaju jer vitamin D pomaže regulirati mišićni sastav i spriječiti preveliko nakupljanje masnoća uz mišićnog tkiva. Osobito kod starijih osoba, česti padovi mogu ukazivati ​​na nedostatak ovog vitamina.

Ključna uloga vitamina D u regulaciji imunološkog odgovora znači da oslabljen imunitet može biti simptom nedostatka vitamina D, kao i prisutnost autoimunih poremećaja. U starijih osoba, kognitivni problemi (poremećaji u misaonim procesima) i depresija mogu biti simptomi nedostatka vitamina D, a kod djece javlja se usporavanje rasta i teška astma.

Što može ukazivati ​​na potrebu za vitaminom D?

  • Bolovi u mišićima i slabost mišića
  • Česti padovi, posebno kod starijih osoba
  • Bolovi u kostima, česti lomovi kostiju ili meke kosti
  • Usporen rast kod djece
  • Astma kod djece (osobito teška astma)
  • Smanjena kognitivne funkcije, osobito kod starijih osoba
  • Smanjen imunitet
  • Kronični nedostatak energije i umor
  • Depresija, posebno među starijim osobama
  • Prisutnost bilo kojeg autoimunog poremećaja
  • Nedostatak izloženosti suncu

Previše vitamina D

Postoji visoki rizik za zdravlje povezana s konzumiranjem previše vitamina D. Previše vitamina D može izazvati mučninu, povraćanje, loš apetit, zatvor, slabost i gubitak težine. Također može povisiti razinu kalcija u krvi što uzrokuje promjene mentalnog stanja kao što je zbunjenost. Visoke razine kalcija u krvi također mog uzrokovati abnormalnosti u srčanom ritmu. Taloženje kalcija i fosfata u mekim tkivima kao što bubrezi mogu biti uzrokovane viškom vitamina D.

Konzumiranje previše vitamina D putem prehrane nije vjerojatno. Mnogo je vjerojatnije da će doći do visokih unosa vitamina D iz dodataka.

Preuzmite CentarZdravlja vodič

Pripremite tijelo za plažu

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Komentari

Najnovije

Najčitanije