Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Ključni nutrijenti za zdravu trudnoću i dojenje

Ključni nutrijenti za zdravu trudnoću i dojenje

Ključni nutrijenti za zdravu trudnoću i dojenje
  • Objavljeno: Utorak, 06.10.2015.
  • Broj pregleda: 621
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Reproduktivno razdoblje žene, planiranje trudnoće i trudnoća posebno su izazovna razdoblja za planiranje prehrane i opskrbu važnim hranjivim tvarima. I nakon poroda, ali i tijekom dojenja, potrebno je osiguravati vrijedne hranjive tvari važne za majku i dijete.

Posljednjih trideset godina brojna znanstvena istraživanja upozoravala su na važnost određenih nutrijenata tijekom pripreme za trudnoću, trudnoće i dojenja, a najveći broj dokaza postoji za folnu kiselinu, omega-3 masne kiseline (DHA i EPA), željezo, jod, magnezij i vitamine B6, B12 i D. Ti nutrijenti katkad se nazivaju "ključnim nutrijentima za zdravu trudnoću i dojenje".

Danas je profilaktička primjena folne kiseline tijekom planiranja trudnoće i u ranim mjesecima trudnoće čvrsto ukorijenjena u ginekološku praksu. Uz folnu kiselinu, tijekom trudnoće i dojenja preporučuju se i omega-3 masne kiseline te esencijalni vitamini i minerali. Stoga se ženama reproduktivne dobi nameće zadatak odabira dodatka prehrani prilagođenog posebnim potrebama.

Pripravci koji u istom dozirnom obliku sadrže nekoliko bitnih nutrijenata imaju prednost zbog praktičnosti primjene. Primjerice, pripravak koji osigurava potrebnu dozu omega-3 (barem 250 mg), folne kiseline (barem 400 mcg), te glavninu vitamina i željeza osigurat će prijeko potrebne nutrijente u praktičnom obliku. Omega-3 masne kiseline najčešće su u tekućem, uljnom obliku, zbog čega su teško kompatibilne s ostalim bitnim sastojcima. Stoga se danas razvijaju inovativni dozirni oblici, tzv. kapsula u kapsuli, što omogućuje kreiranje pripravaka koji sadrže i omega-3 masne kiseline, vitamine i minerale u jednoj kapsuli. Dodatni kalcij i magnezij obično se moraju osigurati iz zasebnih pripravaka, s obzirom na to da su dnevno preporučene doze prilično visoke i iznose 375 mg za magnezij i dodatnih 300 - 600 mg za kalcij, ovisno o prehrambenim navikama trudnice ili dojilje.

U nastavku je prikazan osvrt na važne nutrijente za žene koje planiraju trudnoću, trudnice i dojilje.

Folna kiselina

Ženama u reproduktivnoj dobi preporučuje se uzimanje 400 mcg folne kiseline dnevno. One koje planiraju trudnoću trebaju uzimati dodatak folne kiseline prije začeća i nastaviti s njegovim uzimanjem do dvanaestog tjedna trudnoće, a nije naodmet nastaviti s primjenom do kraja trudnoće i tijekom dojenja. Europska agencija za sigurnost hrane (EFSA) prošle je godine objavila mišljenje o folnoj kiselini i odobrila zdravstvene tvrdnje vezane uz njezin utjecaj na prevenciju spine bifide, jer prema njihovu stavu niska razina folata majke čimbenik je rizika za razvoj oštećenja neuralne cijevi kod fetusa u razvoju. Koristan učinak postiže se dodatnim dnevnim unosom od najmanje 400 μg folne kiseline najmanje mjesec dana prije i tri mjeseca nakon začeća. Povećane doze mogle bi koristiti ženama koje puše, oboljelima od šećerne bolesti i pretilima, kao i onima koje su u prijašnjim trudnoćama imale zabilježeno oštećenje neuralne cijevi kod ploda.

Pročitajte više o folnoj kiselini.

Omega 3 masne kiseline

Omega 3 masne kiseline prepoznate su kao esencijalni nutrijenti tijekom trudnoće i ranog djetinjstva, te imaju važnu ulogu u smanjenju nastanka degenerativnih bolesti u nastavku života. Prehrana bogata tim vrijednim supstancijama djeluje povoljno na zdravlje srca i krvožilja, a ujedno osigurava pravilan razvoj mozga i vida u dojenčadi i djece. Posljednja tri mjeseca trudnoće i prvih nekoliko godina života ključne su za pravilan razvoj mozga.

Ako trudnica ne konzumira dovoljno ribe, sjemenki i orašastih plodova, koji su najznačajniji izvor omega 3 masnih kiselina, postoji opasnost od njihova niskog unosa, što se može upotpuniti dodatkom omega-3 masnih kiselina. Trudnicama se preporučuje dnevni unos najmanje 250 mg, a poželjno je i 300 mg omega 3 (DHA + EPA), s tim da udio DHA treba iznositi 200 mg.

No, nije samo trudnoća razdoblje kad dodaci omega-3 masnih kiselina mogu biti od važnosti, s obzirom na to da se dječji mozak razvija i godinama nakon rođenja. Stoga je ključno da dojilja i svojoj bebi priskrbi dovoljno omega-3 masnih kiselina. Dojilja koja unosi dodatne količine DHA i EPA imat će povećane vrijednosti tih blagotvornih masnih kiselina u mlijeku, te ih tako osigurava dojenčetu. Stoga je izvjesno da dojilje prehranom trebaju osigurati izvore DHA (primjerice masna plava riba) ili, pak, posegnuti za dodatkom prehrani.

Vitamini B6 i B12

Vitamin B6 ima važnu ulogu u stvaranju crvenih krvnih stanica, antitijela i neurotransmitera, te je od ključne važnosti za razvoj živčanog sustava djeteta. Dodatno, pridonosi regulaciji hormonske aktivnosti, pa stoga može biti od pomoći kod ublažavanja hormonski izazvanih tegoba u trudnoći, posebice mučnine, zbog čega se nerijetko u tu svrhu propisuje u zapadnim zemljama. Čest partner vitamina B6 i folne kiseline je i vitamin B12, također važan za razvoj živčanog sustava i prijeko potreban u formiranju fetalnog tkiva i organa.

Pročitajte zašto su važni vitamini B skupine i gdje ih možemo naći.

Željezo

Ženama koje započnu trudnoću s odgovarajućim zalihama željeza može se preporučiti uzimanje niskodoziranog dodatka željeza tijekom trudnoće, ali i razdoblja dojenja. Valja naglasiti da samostalno uzimanje terapijskih doza željeza nije preporučljivo te da terapijsku primjenu valja razmotriti individualno, sukladno krvnim nalazima, uz savjetovanje s liječnikom.

Poznato je da je dodatno željezo nužno za tvorbu hemoglobina potrebnog za povećan volumen krvi majke. Ali i fetus marljivo skladišti željezo kako bi imao zalihe prvih nekoliko mjeseci života, kad mu je prehrana manjkava ovim važnim mineralom. Nadalje, istraživanja su pokazala kako dodatak željeza i folne kiseline utječe i na intelektualne sposobnosti djeteta, uključujući radnu memoriju i finu motoriku.

Dokaza o prednostima primjene dodataka prehrani za majku i dijete iz dana u dan sve je više, stoga je uputno savjetovati budućim majkama primjenu bitnih nutrijenata u tom važnom životnom razdoblju. Odabir pravih nutrijenata u odgovarajućim dozama pravi je ulog u budućnost.

Pročitajte koji su najbolji izvori željeza.

Preuzmite CentarZdravlja vodič

Iskoristite chia sjemenke za ove ukusne kombinacije!

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Komentari