Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Stres i trudnoća ne idu zajedno

Stres i trudnoća ne idu zajedno

Stres i trudnoća ne idu zajedno
  • Objavljeno: Ponedjeljak, 20.08.2012.
  • Broj pregleda: 3.288
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Čarobno drveće uma

Poglavlje iz knjige Čarobno drveće uma: Kako razvijati inteligenciju, kreativnost i zdrave emocije vašeg djeteta od rođenja do adolescencije (Ostvarenje, 2002.,http://razvojdjece.crolink.net)

Da biste razumjeli stres u njegovu najčišćem obliku, zamislite pastuha zebre, široko razrogačenih očiju i s prašinom koja pršti ispod njegovih kopita dok galopira kroz nacionalni park Serengeti ispred lavice koja ga proždrljivo proganja. U trenutku kada je zebra otkrila grabežljivca signal iz njezina kopitarskog mozga pokrenuo je adrenalnu žlijezdu smještenu na vrhu bubrega i ona je počela lučiti hormone stresa: adrenalin i noradrenalin (također zvane epinefrin i norepinefrin) te kortizol. Zajedno, hormoni smjesta ubrzavaju zebrine otkucaje srca, optok krvi i disanje, pa bi mogla pobjeći najvećom brzinom. Ti su hormoni također prekinuli procese koji zebri nisu trebali dok je bila zaokupljena borbom za goli život: probavu, rast, proizvodnju sperme, reagiranje imunih stanica te grananje i nicanje neurona u mozgu.

Ako zebra dovoljno brzo trči da bi pobjegla napadaču, te vitalne aktivnosti kasnije se mogu vratiti. To je važno, jer bez njih bi ova životinja isto tako sigurno uginula kao i da su snažne čeljusti pregrizle njezin vrat. Istraživač Rober Sapolsky sa sveučilišta Stanford u kalifornijskom Palo Altu jednostavno postavlja tu dvojbu: Taj izlaz nije jeftin!"

Pod normalnim okolnostima, nakon što životinje u divljini prežive razdoblja stresa izazvana borbom ili bijegom, vraćaju se paši ili drijemanju na popodnevnom suncu. Luda jurnjava u sigurnost je gruba, ali njihov je stres akutan i privremen. U osobe s kroničnim, dugotrajnim stresom tijelo veći dio vremena reagira kao da ga progoni nevelik, koštunjav, kaskajući lav, no svejedno lav.

Provjerite koje tehnike opuštanja morate isprobati!

U svom radu na Stanfordu Sapolsky je otkrio da tijekom produljenih razdoblja kroničnog sresa kortizol i s njim povezani hormoni stresa uzrokuju da živčane stanice u određenim dijelovima mozga gube svoje grane i konačno potpuno umiru. To može dovesti do slabog pamćenja, nejasnog razmišljanja i odsutnosti kreativnosti. Stres također pogoršava postojeće bolesti mozga kao što su epilepsija, kap, Alzheimerova bolest i slaboumnost uzrokovana sidom. Zbog ostalih učinaka prekidanja funkcija u tijelu, kronični hormoni stresa u odraslih mogu voditi i u zamor, mišićne bolove, povišen krvni tlak, vrijed (čir), niski rast, probleme plodnosti i povećanu ugroženost od svih bolesti.

Upravo kao što galopirajuća zebra doživljava privremeni prekid u reprodukciji, žena u trudnoći koja doživljava djelovanja kroničnog stresa u svom tijelu prenosi ih na fetus. Kortizol u njezinoj krvi skreće krv od uterusa, i to zauzvrat smanjuje količinu kisika i hrane koje fetus dobiva - u ekstreśmnim slučajevima čak do 60 posto. Hormoni stresa prolaze kroz placentu i povisuju otkucaje fetusova srca. Iako to prolaženje nije u potpunosti izučeno, pretpostavljamo da hormoni stresa u fetalnom mozgu djeluju kao i u odraslih - smanjuju broj neurona koji se razvijaju i sprječavaju njihovo potpuno formiranje.

Istraživanja su pokazala: što je viša razina tjeskobe u majke, to je veća vjerojatnost da će imati produljenu mučninu, pobačaj ili produljeni, bolni porod i vjerojatnije je da će njezina beba biti nemirna, razdražljiva, sklona grčenju i pobolijevanju.

Ironično je da mnogi parovi koji odgađaju trudnoću do srednjih ili kasnih 30-ih godina, nadajući se većoj stabilnosti u karijeri i financijama, nalaze da je njihova razina stresa viša tijekom trudnoće jer se zabrinjavaju zbog problema uzrokovanih majčinim godinama, jer ih dobronamjerni članovi obitelji i prijatelji opsjedaju zastrašujućim pričama o problematičnim trudnoćama u starijih žena i jer su njihova očekivanja dugoočekivanog događaja suviše visoka: savršena trudnoća, savršena beba, savršena obitelj.

U mnogim kulturama diljem svijeta trudnoća se stoljećima smatrala vremenom samovoljnog spokoja. Primjerice, drevna japanska Taikyo tradicija opominje trudnice da izbjegavaju bučne prepirke uličnih prodavača i da se drže mirnih vrtova i zvukova zvončića i udaraljki pokretanih vjetrom. U Shakespearovu Henriku V, primjerice, Lady Grey glasno brine da tśuga i suze mogu ugušiti ili udaviti" njezino nerođeno dijete.

Suvremenim ženama talk showi i zdravstveni časopisi česta su zamjena za tradiciju i predrasude, a trenutačni savjet protiv stresa u trudnoći daju podupirujuće grupe, povjerljivi prijatelji, vođena relaksacija i meditacija. Ako ove tehnike, znatno spuštajući razinu nekontroliranog stresa, mogu ustrijeliti kaskajućeg lava, dobar su način da zaštitite buduće mentalno i emocionalno blagostanje djeteta.

Niti jedno drugo razdoblje života nije tako bogato tjelesnim i emocionalnim promjenama kao što je to trudnoća. Sam nastanak novog života podjednako je uzbudljiv ne samo za buduće roditelje nego i za liječnika koji će pratiti i nadgledati rast i razvoj novog bića sve do njegova rođenja, nakon 40 tjedana trudnoće. Brojna su pitanja, strepnje i strahovi koji se tijekom tog istodobno dugog i kratkog razdoblja iznova stvaraju. Ipak je umirujuća istina da trudnoća nikad nije bila tako sigurna. Nikad prije u povijesti porodiljstva bebe nisu imale toliko izgleda da se rode žive i zdrave. Nepotrebni strahovi mogu uúiniti trudnoću uzrujavajućim događajem. Cilj je napisa o trudnoći i poboljšanje vaših izgleda da imate zdravu bebu.

Tjelesna kondicija i zdravlje

Održavanje tjelesne kondicije i zdravlja preporučljivo je za svakoga, a trudnoća nije izuzetak. Vaše dobro opće stanje olakšat će i trudnoću i porod. Zato iskoristite vrijeme prije začeća za stjecanje određene fizičke kondicije. U većini slučajeva trudnoća neće značiti odustajanje od uobičajene tjelovježbe, ali ono što trudnica ipak treba imati na umu jest - umjerenost! Redovito vježbanje može olakšati probavu i spriječiti zatvor, poboljšati cirkulaciju, disanje, mišićni tonus i elastičnost kože. Najvažnije je pravilo u održavanju tjelesne kondicije tijekom trudnoće, ako liječnik ne odredi drukčije: Ne vježbati do točke umora!

Saznajte zašto je važno vježbati za vrijeme trudnoće!

Umjerene sportske aktivnosti, osobito plivanje, lagano vježbanje i hodanje, ne samo da su dopuštene nego su preporučljive tijekom trudnoće. Plivanje učvršćuje mišiće i poveśćava snagu. Vježbanje i hodanje poboljšavaju cirkulaciju i probavu. Ostali sportovi također su u umjerenim granicama dopušteni - pritom ponajprije mislite na vaše zadovoljstvo, a ne na rezultat. Ipak, kada su posrijedi bilo kakve komplikacije u trudnoći, prije svega kardiovaskularna oboljenja, dijabetes u trudnoći, upravo preležana infekcija, ako je riječ o višestrukoj trudnoći ili pobačajima i prijevremenim porodima u ranijim trudnoćama - oprez!

Preuzmite CentarZdravlja vodič

Doručak - recepti za savršen početaka dana

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Komentari