Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Pacijente treba usmjeravati ljekarnik ili liječnik, a ne naziv lijeka!

Pacijente treba usmjeravati ljekarnik ili liječnik, a ne naziv lijeka!

Pacijente treba usmjeravati ljekarnik ili liječnik, a ne naziv lijeka!
  • Objavljeno: Četvrtak, 17.12.2015.
  • Broj pregleda: 264
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:
Pacijente treba usmjeravati ljekarnik ili liječnik, a ne naziv lijeka!

Hrvatsko farmaceutsko društvo ovim putem želi reagirati na medijske objave u kojima se insinuira da su "hrvatski potrošači vjerojatno izvrgnuti sitnim trikovima i skupim prevarama u farmaciji", a nastavno na vijest da je Australski sud povukao iz prodaje analgetik (lijek protiv bolova) ibuprofen jednog proizvođača nakon presude da su kupci prevareni u pogledu učinkovitosti lijeka.

Vijest o kojoj se moglo čitati u medijima navodila je slučaj bezreceptnih lijekova s ibuprofen lizinom koji su se prodavali u australskim trgovinama i supermarketima, a bili su identičnog sastava u različitim pakiranjima: za bolove u leđima, za menstrualne bolove, za glavobolju i za migrenu. Na intervenciju Agencije za zaštitu potrošača, sud je utvrdio da se radi o istom pripravku u sva četiri slučaja koji je sadržavao 342 milligrama ibuprofen lizina, ali s različitim nazivima ovisno o vrsti boli i različitim cijenama.

Spomenuti proizvođač lijeka izjavio je kako su svi lijekovi s ibuprofen lizinom bili prilagođeni potrošačima kako bi se što lakše snašli u okruženju trgovine, među namirnicama, gdje nemaju priliku pitati ljekarnika za savjet.

Obzirom da je riječ o sigurnosti i zdravlju pacijenata, lijek nikako ne treba gledati kao robu, pacijent se ne treba oslanjati na "boje pakiranja" i "specifičnije" nazive lijekova kako bi se bolje usmjerio na pravi lijek među namirnicama, nego svako odgovorno društvo treba kontinuirano raditi na poticanju savjetovanja pacijenata sa zdravstvenim stručnjacima, posebice u slučaju bilo kakve nedoumice!

Premda istraživanja potrošača pokazuju da 9 od 10 osoba (88%) traži lijekove za olakšanje boli prema specifičnoj vrsti boli, npr. migrena, glavobolja, bolovi u leđima, menstrualna bol, dok 71% potrošača smatra kako im individualizirana pakiranja pomažu da odluče koji je proizvod najprimjereniji za njihove simptome, uvijek savjetujemo konzultacije s ljekarnikom ili liječnikom. Posebno su rizične skupine pacijenata poput kroničnih bolesnika, osoba starije životne dobi, trudnice i dojilje te mala djeca, o kojima treba pažljivo skrbiti i stručno se posavjetovati prilikom preporuke svakog lijeka, pa tako i bezreceptnog!

Dostupnost lijekova na policama trgovina, bez mogućnost savjetovanja s ljekarnikom, prijetnja je ljudskom zdravlju jer se upravo na ovom primjeru ibuprofena u više "kutija različitih boja" vidi kako pacijent može u okruženju trgovine vrlo jednostavno u neznanju uzeti nekoliko različitih lijekova potpuno identičnog sastava (npr. žena s menstrualnom boli i intenzivnom glavoboljom), čime se izlaže riziku od višestruko prekoračenih doza i ozbiljnim, po život opasnim, nuspojavama.

Mag. pharm. Slaven Falamić, spec. kliničke farmacije u javnom ljekarništvu i član Izvršnog odbora Sekcije za kliničku farmaciju HFD-a poručuje pacijentima: "Ljekarnici su stručni partneri prilikom samoliječenja (primjene bezreceptnih proizvoda) te svakodnevno svojim stručnim savjetima pomažu pacijentima u odabiru najprikladnijeg bezreceptnog lijeka. Pritom, osim pomoći u odabiru najprikladnijeg oblika lijeka, ljekarnik pomaže u odabiru onog lijeka koji će za pacijenta biti najsigurniji, jer su pacijenti vrlo često nesvjesni mogućih kontraindikacija, interakcija bezreceptnih lijekova s propisanom terapijom, hranom ili zdravstvenim stanjem. Tako se osigurava izbor za korisnika najučinkovitijeg i najsigurnijeg bezreceptnog lijeka, uz dodatnu edukaciju o pravilnom načinu primjene lijeka i odgovarajućim dozama. Svako korištenje bezreceptnog lijeka, bez prethodnog savjeta ljekarnika, potencijalno može dovesti do štetnih neželjenih događaja.

Kada postoji potreba za liječenjem blage do umjerene akutne boli, Vaš ljekarnik će Vam objasniti razlike u djelovanju i oblicima bezreceptnih lijekova, jer je suvremena farmaceutska tehnologija zaslužna da danas imamo na raspolaganju analgetike u obliku obloženih tableta, mekih kapsula, raspadljivih tableta za usta, lokalnih pripravaka (kreme, gelovi, ...) i dr. Naravno, sve u skladu s razmatranjem Vaše postojeće terapije, uz izbjegavanje dupliciranja lijekova te utvrđivanje međudjelovanja lijekova i kontraindikacija u skladu s Vašim zdravstvenim stanjem te lijekovima, dodacima prehrani i biljnim pripravcima koje eventualno uzimate".

Jasminka Tadin, mag. comm., glasnogovornica Agencije za lijekove i medicinske proizvode RH (HALMED) naglasila je kako su "u EU, pa tako i u Hrvatskoj, propisani uvjeti koje predloženo ime lijeka mora zadovoljavati kako bi moglo biti odobreno, pri čemu novoizumljeno ime lijeka, između ostaloga, ne smije dovoditi u zabunu zbog upućivanja na terapijske učinke lijeka u nazivu lijeka. HALMED prilikom ocjene prihvatljivosti predloženog naziva lijeka prvenstveno vodi računa o tome da naziv ne uzrokuje javnozdravstveni problem ili potencijalni sigurnosni rizik, a naziv lijeka može se ocijeniti i neprihvatljivim u slučaju neusklađenosti s jasno definiranim kriterijima. Dapače, u spornom slučaju iz Australije nazivi lijekova ne bi bili u skladu s odredbama Pravilnika važećeg u RH i usklađenog s EU zakonodavstvom. U Republici Hrvatskoj i drugim državama Europske unije odobreni su lijekovi Nurofen, međutim njihovi su nazivi u potpunosti u skladu s važećim propisima koji strogo reguliraju područje lijekova u EU te se stoga ovi lijekovi neće povlačiti s tržišta."

Mr. sc. Daniela Hočevar je ispred Etičkog povjerenstva Hrvatske udruge proizvođača bezreceptnih lijekova (HUPBR, eng. CASI) naglasila da "naglasila da "stavljanje proizvoda na tržište kao i njihovo ispravno korištenje i promoviranje reguliraju pozitivni propisi Republike Hrvatske te nadziru državna regulatorna tijela, ali proizvođači i sami rade na tome da svojim djelovanjem potiču dostupnost kvalitetnih, sigurnih i učinkovitih proizvoda za samoliječenje i prevenciju. Misija, ciljevi i djelatnosti HUPBR-a usmjereni su na zaštitu javnozdravstvenog interesa, te stvaranje profesionalnih i visoko etičnih uvjeta za razvoj tržišta proizvoda za samoliječenje i prevenciju u čijem će središtu biti svaki građanin koji će odgovorno brinuti za vlastito zdravlje. HUPBR potiče dostupnost kvalitetnih, sigurnih i učinkovitih proizvoda za samoliječenje i prevenciju, te će i dalje voditi brigu da korisnici bezreceptnih proizvoda dobiju kompletnu i istinitu informaciju o istima, stoga preporučujemo da pitate svoga liječnika ili ljekarnika."

I koliko god čuli ili pročitali poznatu rečenicu, nije naodmet ponoviti "Prije upotrebe pažljivo pročitajte uputu o lijeku, a o rizicima i nuspojavama upitajte svog liječnika ili ljekarnika".

Obratite se svojim partnerima u zdravlju!

Komentari

Najčitanije zanimljivosti