Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Učenici ne prepoznaju programe zdravstvenog i građanskog odgoja u svojim školama

Učenici ne prepoznaju programe zdravstvenog i građanskog odgoja u svojim školama

Učenici ne prepoznaju programe zdravstvenog i građanskog odgoja u svojim školama
  • Objavljeno: Srijeda, 25.11.2015.
  • Broj pregleda: 10
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:
Učenici ne prepoznaju programe zdravstvenog i građanskog odgoja u svojim školama

Udruga roditelja Korak po korak prošli je tjedan, u povodu obilježavanja Međunarodnog dana prevencije nasilja nad djecom, održala tribinu o važnosti sustavnog provođenja zdravstvenog i građanskog odgoja i obrazovanja u školama. O kontekstu odrastanja današnje mladeži i izazovima na koje obrazovni sustav treba odgovoriti govorili su učenici, roditelji, predstavnici organizacija civilnog društva, odgojno-obrazovni djelatnici te drugi stručnjaci iz područja obrazovanja.

„Prema Općoj deklaraciji o ljudskim pravima, odgoj i obrazovanje moraju biti usmjereni k punom razvoju ljudske osobe i jačati poštivanje ljudskih prava i temeljnih sloboda, zbog čega je od iznimne važnosti uvesti zdravstveni i građanski odgoj i obrazovanje u formalno obrazovanje na sustavan i kvalitetan način dostupan svim učenicima“, istaknula je Irena Bohač iz Udruge roditelja Korak po korak, ujedno i programska koordinatorica CAP (Child Assault Prevention) programa usmjerenog na primarnu prevenciju zlostavljanja i osnaživanje djece u sprečavanju napada vršnjaka, nepoznatih osoba i djeci poznatih odraslih osoba.

Iako su programi zdravstvenog i građanskog odgoja dio obveznog nastavnog programa, na tribini je istaknuto kako učenici ne prepoznaju da se oni provode u njihovim školama. Uz to, brojne udruge provode programe usmjerene na teme seksualnosti, prevencije nasilja i poštivanja različitosti, no takvi sadržaji dopiru do malog broja djece i mladih. Učenici srednjih škola, ujedno i članovi Hrvatskog debatnog društva, na tribini su naglasili da im se čini da nikome, ni nastavnicima ni učenicima, nije jasno kako bi se zdravstveni i građanski odgoj i obrazovanje trebali provoditi u školama te u koje ih je sadržaje potrebno uključiti. Na tribini je ukazano i na činjenicu da trenutna međupredmetna provedba građanskog odgoja i obrazovanja nije zadovoljavajuća jer predmetno orijentirani sustav nije pripremljen na kvalitetan način obrađivati međupredmetne teme. Odgojno-obrazovni djelatnici nisu sustavno i adekvatno pripremljeni za taj oblik provedbe te se na taj način omogućuje samo povezivanje postojećih, ali ne i uvođenje novih tema. Sudionici tribine složili su se da je, uz međupredmentnu provedbu, potrebno uvesti i zaseban predmet.

Otpor prema uvođenju zdravstvenog odgoja u škole i dalje postoji, a uzrok mu je prvenstveno neznanje i nerazumijevanje sadržaja, istaknuto je na tribini na kojoj je o toj temi govorio i dr. sc. Dubravko Lepušić, ginekolog i autor edukacije o odgovornom spolnom ponašanju „Znanje je užitak“. Istaknuto je kako je satnica zdravstvenog odgoja premala te kako je nužno osvijestiti javnost i odgovorne institucije o nužnosti njenog povećanja.

U odgojno-obrazovnom sustavu ni tema medijske pismenosti nije dovoljno zastupljena. Pojavljuje se u okviru nastave hrvatskog jezika kao medijska kultura, ali se ne bavi kritičkim promišljanjem medija kao sredstva masovne komunikacije niti analizom medijskog sadržaja. O tome, kao i o medijskom prikazu ljepote očima Djece medija, više je govorila Laeli Osmančević iz projekta „Djeca medija“.

Predstavljajući programe Udruge usmjerene k prevenciji nasilja nad djecom, predstavnice Udruge roditelja Korak po korak podsjetile su i na kvalitetnu i uspješnu suradnju s nadležnim institucijama Islanda kroz razmjenu iskustava i spoznaja o aktivnostima koje se provode u toj modernoj europskoj državi. Tako je na tribini prikazan islandski 20-minutni edukativni video „Zauzmi se za sebe“, nastao uz financijsku pomoć islandske vlade i namijenjen ponajprije djeci od 10 do 12 godina, ali i roditeljima, odgojno-obrazovnim djelatnicima te drugima koji rade s djecom. Video upućuje djecu na izvore pomoći ako trpe nasilje ili zlostavljanje i dio je islandske javne kampanje osvještavanja o važnosti poduzimanja preventivnih mjera za zaštitu djece od psihološkog, seksualnog i fizičkog nasilja. Obrađuje teme seksualnog dozrijevanja, osvješćivanja djece o sebi i svom tijelu, ljudskih prava, sigurnosti na internetu, različitih oblika nasilja i postavljanju i poštivanju granica, a ujedno naglašava važnost samopoštovanja, samopouzdanja i kritičkog mišljenja, pripremajući tako djecu na adolescenciju i izazove koje im ona donosi. Dio je kurikuluma u većini islandskih škola, a pogodan je za korištenje u sklopu zdravstvenog odgoja te građanskog odgoja i obrazovanja jer pokriva teme iz obaju područja. Zahvaljujući Udruzi roditelja Korak po korak preveden je i na hrvatski jezik, a može ga se pogledati ovdje.

Komentari

Najčitanije zanimljivosti