Dječji strahovi - dio odrastanja, ali i znak poremećaja

Dječji strahovi - dio odrastanja, ali i znak poremećaja

Dječji strahovi - dio odrastanja, ali i znak poremećaja
  • Objavljeno: Petak, 09.09.2011.
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Kategorija: Majka i dijete

Karakteristike kroz razvojne faze

Posve je razumljivo da se strah, kao jedna od primarnih emocija koja štiti dijete, javlja vrlo rano. Promatranja djece pokazala su da se reakcija straha prvi put može uočiti u dobi između šest i osam mjeseci dojenčeta. Dojenče reagira strahom kad mu se u vidnom polju pojavi nepoznata osoba. Još u ranijoj dobi reagira trzanjem, eventualno plačem na iznenadni jaki zvuk ili naglo tresenje.

Tijekom prve godine života djetetov libido (pojednostavljeno prema S. Freudu - energija žudnje prema nečemu) orijentiran je na usta, pa kažemo da je dijete u oralnoj fazi. Majka koja hrani dijete može biti dovoljno dobra majka i uspješno prepoznavati djetetove oralne potrebe kad je gladno ili sito, razvijajući u kod njega osjećaj zadovoljstva i sigurnosti. Majka koja ne prepoznaje dobro potrebe svog djeteta zasigurno će u njemu poticati nezadovoljstvo i anksioznost. Kako dijete raste, sve je veći broj potencijalnih izvora straha, a njegova reakcija postaje sve složenija.

U drugoj godini života libido djeteta usmjerava se s usta na analni otvor. Dijete ulazi u tzv. analnu fazu koja traje otprilike do navršene treće godine života. Počinje obraćati pozornost na ispuštanje i zadržavanje stolice. Roditelji ga u tom razdoblju obično počinju učiti čistoći, tj. nastoje ga riješiti pelena. Kroz davanje i nedavanje stolice dijete nagrađuje ili kažnjava roditelje. Govorimo o analnoj agresiji prema roditeljima. Roditelji na dječje postupke povremeno reagiraju ljutnjom i uskraćivanjem ljubavi, što plaši dijete. Tako počinje svoju analnu agresivnost vezivati uza strah od gubitka roditeljske ljubavi. Na sam čin "gubitka" stolice dijete može reagirati strahom jer se feces počinje u toj fazi doživljavati kao dio svog tijela.

U tijeku procesa individualizacije, između 18. i 24. mjeseca, dijete postaje svjesno svoje zasebnosti od majke. Svjesnost toga i dvojba koja se tada javlja "odvojiti se ili ne odvojiti" od majke dodatno razbuktava separacijske strahove djeteta.

Nakon navršene treće godine života dijete počinje biti sve više orijentirano na svoje spolovilo, pa se ta faza zove falusnom fazom. Polažući sve veću važnost tom organu, dijete se počinje zanimati i za spol drugih osoba, prije svega onih najbližih kao što su roditelji, braća i sestre. Primijetivši razliku u organima između muškog i ženskog spola, formira se klica anksioznosti i budućih strahova vezanih uz gubitak tog organa.

Od 3,5 do 5,5 godina dijete pokazuje sve veće zanimanje za roditelja suprotnog spola i rivalstvo prema roditelju istoga spola. Točnije i jednog i drugog roditelja istodobno voli i mrzi, ali je onom suprotnog spola više sklono. Govorimo o edipalnoj ljubavi, odnosno o edipalnoj fazi razvoja (edipalni kompleks). Dječje ljubavne fantazije prema roditelju suprotnog spola i konkurencija istospolnom roditelju rađaju strah od kazne, tzv. kastracijski strah (kastracijski kompleks). Zbog složenosti zbivanja u toj razvojnoj fazi, u djeteta se mogu javiti strahovi, odnosno fobije raznih kliničkih slika (od životinja, oštrih predmeta, policajaca, liječnika, ozljede tijela, bolesti itd.), ali one se obično spontano rješavaju kako se ta faza bliži kraju i prelazi u puno mirniju razvojnu fazu znakovita imena - latenciju.

Latencija je razdoblje od 6. do 11. godine, u kojem je dijete spremno krenuti u školu. Najpoznatiji strah te faze je onaj od škole ili školska fobija. Dijete odbija ići u školu. Boji se ostati na nastavi bez nekoga iz najužeg kruga obitelji, najčešće majke. Majka je često prisiljena dijete dovoditi u školu, a povremeno i sjediti s njime u školskoj klupi. Kad se školska fobija smiri, stalno je prisutna opasnost da se poslije praznika ili čak duljeg vikenda ponovno razbukta. Nekad je maskirana, pa dijete može imati uporne glavobolje, trbuhobolje, mučnine, nesvjestice, opću slabost i sl. Zbog tih simptoma roditelji ga ne tjeraju u školu, a i sami nastavnici ga sažalijevaju i šalju kući. Što dijete dulje izostaje, to će teže ponovno krenuti na nastavu. Riječ je najčešće o emocionalno nezrelom, nesigurnom djetetu koje se osjeća izgubljenim u ambijentu škole, gdje se od njega očekuje da funkcionira samostalno i dokazuje pred nastavnikom i učenicima iz razreda. Rješavanje školske fobije najčešće je dugotrajan proces i najbolje je što prije potražiti stručnu pomoć.

U sljedećoj fazi od 12. do 20. godine života, koja se zove pubertet ili adolescencija, ponovno se razbuktaju svakojaki strahovi i anksioznosti uz prateće smetnje ponašanja, što rezultira kompleksnom kliničkom slikom popularno zvanom adolescentna kriza. Da spomenemo samo neke: separacijska anksioznost zbog odvajanja od roditelja, nevoljenosti, nesposobnosti, strahovi zbog naglih promjena izgleda tijela, strahovi od bolesti, osiromašenja, neuspjeha, debljanja, seksualnosti, trudnoće, osjećaji manje vrijednosti. Na sreću, većina tih strahova i kriza su prolaznog, razvojnog karaktera i najčešće se sami riješe bez posebne stručne pomoći. Bez obzira na to što ništa neće bitno ubrzati tijek promjena nabolje, nastojte se prema svom adolescentu odnositi s uvažavanjem njegove individualnosti i privatnosti, pokušajte s njim pregovarati, a ne naređivati mu, učite ga da bude odgovoran i misli svojom glavom te da prihvaća posljedice svojih postupaka. Bavite se više sobom i svojim bračnim partnerom, a ne adolescentom pa će uz takvo vaše ponašanje lakše ući u svijet odraslih.

Vitashop

Najnovije

Najčitanije