Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Postanite svjesni svojih osjećaja

Postanite svjesni svojih osjećaja

Postanite svjesni svojih osjećaja
  • Objavljeno: Utorak, 02.11.2010.
  • Broj pregleda: 664
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Već smo napisale - osjećaje ne izaziva situacija, nego ono što mi sami sebi govorimo o situaciji i način kako je interpretiramo. Te unutarnje misli obično su vrlo kratke i javljaju se automatski, tako ih ponekad nismo ni svjesni. Prihvaćamo ih zdravo za gotovo i nikad ih  ne podvrgavamo logičkoj analizi niti provjeravamo njihovu istinitost - ponašamo se kao da su točne.

Ove misli često u sebi sadrže izraze trebao bih, moram, ne bih trebao i ne smijem. Svaki put kad se pojave u našoj svijesti, izazivaju osjećaj krivnje. Automatske misli obično su katastrofične - očekuje se da se dogodi ono najgore i obično su glavni izvor anksioznosti.

Većina ljudi osjeća da nad ovakvim mislima nema nikakvu kontrolu. Pojavljuju se iznenada, niotkuda, i isto tako nestaju. Nažalost, one izazivaju sebi slične misli pa se tako stvara lanac koji podržava loše osjećaje i izaziva depresiju, kroničnu ljutnju ili anksioznost.

Najlakši način da počnemo mijenjati svoja iracionalna vjerovanja jest da postanemo svjesni neugodnih stanja i emocija: brige, straha, krivnje, pesimizma, ogorčenja, srama, ljubomore, usamljenosti, zavisti, tuge ... Možda vam se ovo čini nepotrebnim korakom: pa zar nismo svi svjesni svojih emocija onaj čas kad se pojave? Nažalost, nismo. Neugodne emocije mogu trajati duže vrijeme, a da ih uopće ne primijetimo. Koliko puta ste osjetili kako stiskate zube ili šake i tek onda shvatili da ste ljuti?

Čovjek razlaže psihijatru:

Činio sam loše stvari, doktore, stvari zbog kojih me peče savjest.

Znači, sada biste željeli nešto što će ojačati vašu volju kako biste ubuduće činili samo dobro? - upita psihijatar.

A, ne. Radije bih nešto što će mi oslabiti savjest!

Kad nas uznemire neke misli, pronalazimo niz načina kako bismo od njih pobjegli, a onda, dakako, i kako ništa odgovarajuće ne bismo poduzeli, ono kao - Nisam odavde. Evo nekih načina: (Naravno, ne navodimo ih zato da biste popunili vlastiti repertoar takvih metoda, nego da ih naučite bolje prepoznavati i izbjegavati.)

  • Izbjegavanje logičnih zaključaka, primjerice: Nikad nisam ozbiljno shvaćao to svoje studiranje, ali ovoga semestra stvarno namjeravam položiti sve ispite za upis na treću godinu. Ili: Da imamo dijete, prestao bi piti. (Malo sutra, i za jedno i za drugo.)
  • Izbjegavanje pravih osjećaja: Ne brinem se previše oko toga što svake godine u svijetu pedeset milijuna djece umre od bolesti koje su se mogle spriječiti, i što  milijuni ljudi zarade virus AIDS-a. (Stvarno vas to ne brine?)
  • Izbjegavanje angažiranja u rješavanju problema: Ja ionako ništa ne mogu učiniti protiv sve većega zagađivanja okoline, protiv gladi u svijetu, protiv loših liječnika...
  • Izbjegavanje neugodnih sjećanja: Točno je da sam puno kockao prošle godine, ali većinom sam dobivao! (Ha!)
  • Izbjegavanje istine: Ma bila je to samo nezgoda; neće se više nikada ponoviti. - kaže liječniku na hitnoj žena slomljene ruke, slomljenog rebra i bez dva zuba.
  • Izbjegavanje stvarnosti, odnosno, zamjenjivanje stvarnosti s fantazijom (koje nam idu u prilog): Pa svi su mnome bili zadovoljni, i u školi i u Ministarstvu, kaže (sasvim pogrešno!) ravnatelj škole smaknut s funkcije zbog krađe i malverzacija raznih.

Više o ovoj temi pročitajte u knjizi:

kako postati i ostati nesretan

Preuzmite CentarZdravlja vodič

Godišnji horoskop za 2017. godinu

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Komentari

Najnovije

Najčitanije