Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Jesu li bolji prirodni ili sintetski izvori vitamina?

Jesu li bolji prirodni ili sintetski izvori vitamina?

Jesu li bolji prirodni ili sintetski izvori vitamina?
  • Objavljeno: Nedjelja, 27.09.2015.
  • Broj pregleda: 568
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Stručnjaci ističu da uvijek ima prostora za uvođenjem suplemenata u prehranu, ali da se dnevna potreba za vitaminima prvo mora pokušati zadovoljiti prirodnim izvorima. Uvijek je bolje sve nutritivne spojeve unositi putem hrane jer ćete tako na raznoliki način unositi sve potrebne hranjive tvari, što je za čovjekovo tijelo najbolje jer mu je to i najprirodnije.

Suplementi nikada ne smiju biti zamjena za zdravu prehranu jer ne mogu pružiti niz ostalih nutritivnih spojeva i prednosti cjelovite hrane, kao što su voće i povrće. Stoga, ovisno o vašoj zdravstvenoj situaciji i vašim prehrambenim navikama, suplementi najčešće nisu ni potrebni.

Prirodni izvori su bolji zbog nekoliko razloga:

Bolja nutritivna vrijednost

Prirodni izvori sadrže niz različitih mikronutrijenata koje vaše tijelo treba, ne samo jedan. Naranča, primjerice, pruža vašem tijelu vitamin C, ali i malo beta karotena i kalcija. Ti spojevi potom zajedno rade da bi poboljšali vaše zdravlje.

Pročitajte razloge zbog kojih ćete još više zavoljeti naranče!

Esencijalna vlakna

Prirodni izvori, kao što su cjelovite žitarice, voće, povrće i mahunarke, sadrže prirodna vlakna. Većina ovih namirnica sadrži još neke esencijalne nutrijente. Vlakna su, kao dio uravnotežene prehrane, važni za prevenciju dijabetesa tipa 2, srčanih bolesti i zatvora.

Pročitajte kako i koliko vlakana unositi.

Zaštitni spojevi

Prirodni izvori sadrže i druge spojeve koji štite vaše zdravlje. Voće i povrće sadrži fitokemikalije koje mogu pomoći u zaštiti od raka, srčanih bolesti, dijabetesa i visokog krvnog tlaka. Većina njih je i odličan izvor antioksidanata, spojeva koji štite tkiva od oštećenja.

Saznajte koje jesensko voće i povrće obiluje hranjivim tvarima!

Kome su suplementi potrebni?

Ako ste općenito zdravi i vaša prehrana je raznolika, sastoji se od voća, povrća, cjelovitih žitarica, mahunarki, obranih mliječnih proizvoda, ribe i mesa, vrlo vjerojatno ne trebate uzimati suplemente. No, postoje skupine ljudi kojima se preporuča uzimanje određenih suplemenata:

  • Trudnice trebaju svaki dan unositi 400 mikrograma folne kiseline iz obogaćenih namirnica ili suplemenata, uz to što trebaju jesti i hranu bogatu folnom kiselinom.
  • Trudnice trebaju uzimati prenatalne vitamine koji u svojem sastavu imaju željezo. Pročitajte zašto su prenatalni vitamini najbolji početak za vašu bebu.
  • Osobe starije od 50 godina trebaju povećati unos hrane obogaćene vitaminom B12 ili unositi suplemente.
  • Osobe starije od 65 godina dnevno trebaju unositi 800 internacionalnih jedinica (IJ) vitamina D kako bi smanjile rizik od oštećenja kostiju. Saznajte koji su mitovi i činjenice o prehrani nakon 60. godine života.

Suplementi se preporučuju i osobama koje

  • Ne jedu uravnoteženu prehranu ili unose manje os 1600 kalorija dnevno.
  • Ne jedu određene vrste namirnica.
  • Ne unose 2 do 3 porcije ribe tjedno.
  • Imaju problema s jakim menstrualnim krvarenjem.
  • Pate od bolesti kao što su kroničan proljev, alergije na hranu, intolerancija na hranu, bolesti jetre, slijepog crijeva ili gušterače.

Koja je zlatna sredina?

Stručnjaci u većini slučajeva preporučuju da vitamine uzimate iz prirodnih izvora. Kada govorimo o vitaminu D, najbolji prirodni izvor je sunčeva svjetlost. Nedavna istraživanja su pokazala da je kalcij bolje unositi putem namirnica bogatih kalcijem nego putem suplemenata. Suplementi kalcija mogu povećati rizik od nastanka bubrežnih kamenaca. Pokazalo se i da su osobe, koje vitamin A i beta karoten unose putem suplemenata, nešto lošijeg zdravstvenog stanja, u odnosu na one koji ih unose putem namirnica.

Provjerite zašto se vitamin D smatra vitaminom zdravlja!

No, čak i u ovom slučaju postoje iznimke, odnosno postoje vitamini koje je bolje unositi putem suplemenata, a to su vitamin B12 i B9 (folna kiselina). Naime, čak 10 do 30% odraslih osoba ne može pravilno apsorbirati vitamin B12 iz hrane, pa se često preporučuje uzimanje vitamina B12 putem suplemenata. Što se tiče folne kiseline, nju unosite putem obogaćenih namirnica, naročito ako ste trudni.

Također, trebate imati na umu da se željezo, koje pronalazimo u mesu, bolje apsorbira od željeza iz zelenog lisnatog povrća te svakako uz željezo unosite i vitamin C koji potiče apsorpciju željeza. Uzimanje suplemenata ne znači da ćete unositi više vitamina, ali ćete unijeti neke druge biljne spojeve koji dobro utječu na zdravlje. Primjerice, putem suplemenata ćete unijeti nekoliko grama vlakana.

Pročitajte koji su najbolji izvori željeza.

Kada se promatraju prirodni i sintetski oblici izvora vitamina, ponekad je bolje prirodno, ali ponekada je bolje sintetsko. U nekim slučajevima je i svejedno. No, imajte na umu da manjak vitamina možete liječiti na razne načine i da možete spriječiti sami manjak vitamina. Neke vitamine unosite opreznije jer visoka doza može biti štetna.

Provjerite znate li sve o vitaminima i mineralima!

Prirodno je bolje u slučaju vitamina E. Previsoka razina vitamina E, na koji god način ga unesete, može biti štetna za organizam. Preporuča se prirodan izvor vitamina E jer se tako bolje kontrolira unos. Sintetski izvori vitamina E, kada se s njima pretjeruje, mogu povećati rizik od nastanka problema s krvarenjem. Prirodno je bolje i kada je u pitanju vitamin K. Vitamin K2 u svome sastavu ima MK-7, kojeg u suplementima najčešće ni nema, a pronalazimo ga u fermentiranim sojinim mahunama.

Pročitajte zašto je vitamin E dobar za zdravlje i ljepotu.

Kada je riječ o vitaminu C, tu je uistinu svejedno. Možete ga unositi putem sintetskih ili prirodnih izvora jer će učinak biti isti. Svi izvori vitamina C u svoj sastavu imaju askorbinsku kiselinu, koja poboljšava rad probavnog sustava. Jedno istraživanje je pokazalo da sintetski oblik niacina (vitamin B3) u manjem broju slučajeva uzrokuje simptome, u odnosu na niacin iz prehrane.

Provjerite zašto je vitamin C važan za jak imunitet!

Preuzmite CentarZdravlja vodič

Doručak - recepti za savršen početaka dana

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Komentari

Najnovije

Najčitanije