Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Manjak vitamina D

Manjak vitamina D

Manjak vitamina D
  • Objavljeno: Petak, 08.08.2014.
  • Broj pregleda: 2.858
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Ako se ne izlažete često suncu, ne konzumirate mlijeko i mliječne proizvode i na veganskoj ste prehrani, imate povećan rizik od manjka vitamina D u tijelu. Ovaj vitamin, poznat i kao vitamin sunca, se u tijelu prirodno proizvodi tijekom izlaganja suncu. Također se nalazi u nekim namirnicama, kao što su riba, bjelanjci i obogaćeni mliječni proizvodi i žitarice.

Vitamin D je neophodan za jake kosti jer pomaže tijelu da apsorbira kalcij iz prehrane. Manjak vitamina D se obično povezuje s problemima sa zdravljem kostiju. Istraživanja pokazuju da vitamin D nije neophodan samo za zdravlje kostiju, već i za zdravlje cjelokupnog organizma.

Bol u kostima i slabost u mišićima mogu značiti da vam nedostaje vitamina D. Ipak, kod mnogih su ljudi simptomi puno blaži i zbog toga je manjak vitamina D ponekad teško dijagnosticirati. Niska razina vitamina D je povezana s:

  • povećanim rizikom od nastanka smrti uzrokovane kardiovaskularnim bolestima
  • smanjenjem kognitivnih sposobnosti
  • pogoršanjem astme
  • povećanim rizikom od nastanka raka.

Znanstvenici upućuju da vitamin D može igrati važnu ulogu u prevenciji i liječenju niza različitih stanja, uključujući dijabetes tipa 1 i 2, visok krvni tlak, intoleranciju na glukozu i multiplu sklerozu.

Uzroci manjka vitamina D

Neadekvatna prehrana

Ako slijedite veganski tip prehrane, izlažete se povećanom riziku od manjka vitamina D u tijelu. Vitamin D pronalazimo u jako malom broju namirnica, a one su uglavnom životinjskog porijekla, uključujući ribu, riblja ulja, bjelanjke, sir, obogaćeno mlijeko i goveđa jetrica.

Ne izlažete se suncu

Tijelo prirodno proizvodi vitamin D tijekom izlaganja suncu. Ako živite na sjevernijim područjima, nosite duge rukave i pokrivate glavu iz vjerskih razloga ili pak patite od stanja koja vas sprječavaju da se izlažete suncu, imate povećan rizik od nastanka vitamina D u tijelu.

Tamnoputi ste

Pigment melanin smanjuje sposobnost tijela da proizvodi vitamin D tijekom izlaganja sunčevim zrakama. Neka istraživanja su pokazala da odrasle osobe, koje su tamnopute (imaju više melanina), imaju veći rizik od nastanka manjka vitamina D u tijelu.

Problemi u radu bubrega

Ponekad bubrezi ne mogu promijeniti vitamin D u aktivan oblik, što je uobičajeni proces starenja. Zato starije osobe imaju povećan rizik od nastanka manjka vitamina D u tijelu.

Problemi u radu probavnog sustava

Određena medicinska stanja, uključujući Chronovu bolest, cističnu fibrozu i celijakliju smanjuju sposobnost probavnog sustava da apsorbira vitamin D iz hrane koju jedete.

Testiranja

Najbolji i najvjerodostojniji način mjerenja vitamina D u tijelu je 25 - hidroksi vitamin D test. Od 20 nanograma po mililitru do 50 nanograma po mililitru se smatra zdravom razinom. Sve ispod 12 nanograma po mililitru upućuje na manjak vitamina D u tijelu.

Liječenje

Manjak vitamina D se liječi unosom veće količine vitamina D putem prehrane i suplemenata. Preporučena dnevna doza vitamina D je 600 internacionalnih jedinica (IJ), za sve osobe u dobi od 1 do 70 godina. Za osobe starije od 70 godina se preporuča 800IJ vitamina D dnevno.

Preuzmite CentarZdravlja vodič

Doručak - recepti za savršen početaka dana

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Komentari

Najnovije

Najčitanije