Jačanje imuniteta - na što (ne)možete utjecati

Jačanje imuniteta - na što (ne)možete utjecati

Jačanje imuniteta - na što (ne)možete utjecati
  • Objavljeno: Utorak, 14.01.2020.
  • Broj pregleda: 28.239
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Veza sa stresom

Moderna medicina koja nekada skeptično promatra vezu između emocija i tjelesnog zdravlja došla je do zaključka da su um i tijelo usko povezani. Širok raspon zdravstvenih stanja, uključujući i nervozu želuca, osip, pa čak i bolesti srca, povezano je s učincima emocionalnog stresa. No, iako se odnos između stresa i imunološkog sustava proučava, do sada to nije glavno područje istraživanja imunologa.

Proučavanje odnosa između stresa i imunološkog sustava predstavlja veliki izazov. Stres je teško definirati. Što može biti stresna situacija za jednu osobu, nije za drugu. Kada su ljudi izloženi situacijama koje smatraju stresnima, teško je izmjeriti koliko stresa osjećaju i teško je znanstvenicima znati subjektivni dojam o točnoj količini stresa. Znanstvenik može samo mjeriti stvari koje mogu odražavati stres, kao što je broj otkucaja srca u minuti, ali takve mjere mogu se odnositi na druge čimbenike.

Većina znanstvenika koja proučava odnos stresa i imunološkog sustava ne istražuje iznenadan, kratkotrajan stres, nego pokušavaju proučiti stalan i čest stres poznat kao kronični stres. Neki znanstvenici istražuju da li stres uzima danak na imunološki sustav.

Saznajte kako orasi potiču mršavljenje, usporavaju starenje i ublažavaju stres!

Ali, teško je izvesti ono što znanstvenici nazivaju "kontroliranim eksperimentom". Kod kontroliranog eksperimenta, znanstvenik može promijeniti jedan i samo jedan faktor, a zatim izmjeriti učinak tih promjena na neke druge mjerljive pojave, kao što je količina antitijela koju proizvodi određena vrsta stanica imunološkog sustava. Ta vrsta kontrole kod ljudi nije moguća jer postoji toliko mnogo drugih stvari koje se događaju u vrijeme kada se provodi istraživanje.

Mnogi istraživači tvrde da stresne situacije mogu smanjiti različite aspekte staničnog imunološkog odgovora. Psihološki stres utječe na imunološki sustav tako da narušava komunikaciju između živčanog sustava, endokrinog (hormonalnog) sustava i imuniteta. Ova tri sustava moraju blisko surađivati kako bi bila učinkovita. Pretpostavlja se da dugoročni stres utječe na hormone stresa, uglavnom glukokortikoide. Ti hormoni utječu na timus, gdje se proizvode limfociti i sprječavaju proizvodnju citokina, a citokini potiču i koordiniraju aktivnost bijelih krvnih stanica.

Starije osobe koje se brinu za rodbinu s Alzheimerovom bolešću imaju više razine kortizola, hormona kojeg luče nadbubrežne žlijezde, a možda i zbog više razine kortizola manje antitijela koja se bore protiv infekcija.

Aktivnosti T-stanica su u nekih depresivnih bolesnika bile manje u usporedbi s onima koji ne boluju od depresije, a i manje kod muškaraca koji su razvedeni u usporedbi s muškarcima koji su u braku.

Ako vam je hladno znači li to da ćete biti bolesni?

Gotovo svaka majka kaže: "Obuci se dobro da se ne prehladiš"! Je li u pravu? Do sada, znanstvenici koji proučavaju to pitanje misle da normalna izloženost umjerenoj hladnoći ne povećava osjetljivost na infekcije. Većina zdravstvenih stručnjaka se slaže da razlog za prehladu i gripu nije hladnoća, već činjenica da ljudi provode više vremena u zatvorenom prostoru i u kontaktu s drugim ljudima koji mogu prenijeti klice.

Pročitajte tri najvažnija antistres savjeta!

Skupina kanadskih znanstvenika koja je pregledala stotine medicinskih studija na tu temu i provela neka vlastita istraživanja zaključuje da nema potrebe brinuti o umjerenoj izloženosti hladnoći jer nema štetan utjecaj na ljudski imunološki sustav.

Tjelovježba je dobra ili loša za imunitet?

Redovita tjelovježba je jedan od stupova zdravog života. Ona poboljšava kardiovaskularno zdravlje, snižava krvni tlak, pomaže u kontroli težine, te štiti od različitih bolesti. No, pomaže li u održavanju zdravog imunološkog sustava? Baš kao i zdrava prehrana, tjelovježba može pridonijeti općem dobrom zdravlju, a time i zdravom imunološkom sustavu. Tjelovježba potiče cirkulaciju koja omogućuje stanicama i tvarima imunološkog sustava slobodno kretanje kroz tijelo i da svoj posao obavljaju učinkovito.

Što je umjerena tjelovježba za prosječne ljude? I da li vam pomaže zadržati zdrav imunološki sustav? Za sada, iako izravna veza nije utvrđena, razumno je razmotriti umjerenu redovitu tjelovježbu kao korisnu komponentu zdravog života, potencijalno važno sredstvo za očuvanje zdravog imunološkog sustava.

Preuzmite CentarZdravlja vodič

Očistite organizam i osnažite tijelo ovim ukusnim juhama

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Najnovije

Najčitanije