Otkrijte kako spriječiti i ispraviti korektibilno loše držanje kod djece i mladih

Otkrijte kako spriječiti i ispraviti korektibilno loše držanje kod djece i mladih

Otkrijte kako spriječiti i ispraviti korektibilno loše držanje kod djece i mladih
  • Objavljeno: Srijeda, 30.09.2020.
  • Broj pregleda: 22
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Autor: Tomislav Pleš, bacc. physioth., mag. cin., www.spc-preventis.hr

Česti su pacijenti u ambulanti fizikalne terapije te ortopedskim ambulantama upravo djeca koja nemaju izražene nikakve posebne tegobe ili se one ne mogu tako jednostavno definirati. Naime, takva su stanja povezana s bolnim sindromima kralježnice, ali opet nisu nešto što je potrebno posebno ˝liječiti˝. Isto tako, takva se stanja ne smiju niti zanemariti. Radi se najčešće o generalno zdravoj djeci koju prati loše korektibilno držanje.

Praćenje rasta i razvoja djece ne smije se prepustiti okolnostima

U svom kliničkom radu puno sam se puta susretao s djecom i mladima koje karakterizira loše korektibilno držanje. Međutim, obično su takva djeca bili ˝prolaznici˝ kroz ambulantu fizikalne terapije bez trajne edukacije o načinu pravilnog držanja. Također, često se djeca ponovno vraćaju u ambulantu fizikalne terapije s bolnim sindromima koji mogu ili ne moraju biti vezani uz sport.

Uz to, sam savjet roditelja djetetu da pazi na držanje obično nema gotovo nikakvog učinka jer dijete ne zna kako samostalno popraviti držanje. Nameće nam se tako osnovno ortopedsko pitanje koje do danas nije potpuno razjašnjeno, a glasi: tko se brine o razvoju djece tijekom njihovog najosjetljivijeg razdoblja, odnosno razdoblja ubrzanog koštanog rasta? Često se roditelji pitaju može li loše držanje koje perzistira duže vremena prijeći u strukturalnu (fiksiranu) deformaciju kralježnice ili je to tek stvar estetike.

Dakle, kako bi saznali što je korektibilno loše držanje te kako ono izgleda, potrebno je prvo dati opis pravilne posture.

Što je pravilna postura i zašto je bitna?

Kada se vodimo time što je pravilno držanje tijela, možemo zaključiti kako je to ona pozicija u kojoj je svaki dio tijela pod minimalnim opterećenjem. Kako se držanje prije svega određuje prema položaju trupa, odnosno poziciji kralježnice, bitno je reći kako se ona fiziološki sastoji od četiri krivine.

U anatomskom opisu poznajemo cervikalnu lordozu, torakalnu kifozu i lumbalnu lordozu zbog čega kralježnica poprima blagi oblik dvostrukog slova ˝S˝ što joj omogućuje da apsorbira stres koji se stvara pri kretanju. U funkcionalnom opisu, zdrava se kralježnica odnosi na minimalni stupanj mišićnog zamora pri održavanju položaja tijela ili obavljanju aktivnosti svakodnevnog života. Može se, prema tome, reći kako je pravilna postura ona u kojoj se osoba osjeća ugodno te aktivnosti duže vrijeme izvodi bez napora, zamora ili boli.

Tijekom rasta i razvoja djece i mladih kralježnica i ostatak skeleta formiraju se u smislu veličine i oblika pa nije rijetko da zbog toga postoje nešto izraženije funkcionalne krivine kralježnice. Osim toga, bitno je shvatiti kako je za uspostavljanje primjerenog poravnanja kralježnice potrebna veća mišićna snaga od one koju djeca često imaju u razdoblju ubrzanog rasta između 10. i 14. godine.

Skupine mišića koje su odgovorne za držanje kralježnice u njenom pravilnom anatomskom položaju često zbog umora ili nesimetrične razvijenosti dovode do njezina iskrivljenja te naposljetku do bolova.

Uslijed povećanih školskih i sportskih opterećenja otkloni posture pojačavaju se, čemu pridonosi dugotrajno sjedenje u često neprilagođenim školskim klupama, nošenje preteške školske torbe te višesatno gledanje u mobitel.

Što postižemo individualnim pristupom posturalnih vježbi?

Kod djece i mladih se u ranijoj školskoj dobi i tijekom puberteta još ne pojavljuju koštane promjene uvjetovane lošim držanjem. Stanje mišićne slabosti može se tada prilično uspješno vratiti u stanje kakvo je potrebno da bi se održale anatomski normalne funkcionalne krivine kralježnice. Živčano – mišićni sustav mora biti naučen tako da položaji i kretanje u pravilnom posturalnom obrascu postanu podsvjesna rutina.

Prema tome, organizirano vježbanje individualnim pristupom jedna je od bitnih pretpostavki održavanja uravnoteženog stanja ljudskog organizma te se ne može dovoljno naglasiti važnost pravovremenog reagiranja pri održavanju pravilnog držanja djece. Zdrav način držanja govori o pravilnom funkcioniranju svih organskih sustava.

Biološki gledano, pojava nepravilnog držanja povezana je sa sazrijevanjem središnjeg živčanog sustava. Tehnike pravilnog držanja djece trebalo bi se radi toga započeti provoditi vrlo rano, na početku školske dobi ili ranije, pod uvjetom da su osmišljene primjereno životnoj dobi i interesima djeteta. Loše korektibilno držanje počinje se izraženije pojavljivati od 6. ili 7. godine kada djeca kreću u školu, stoga vježbe pravilnog držanja imaju za cilj uspostavljanje posturalnih refleksa što pridonosi njihovom shvaćanju pravilne posture. Na taj se način pravovremeno utječe na rješavanje jednog od najvećih problema suvremenog doba.

Imaju li prehrana i raspoloženje utjecaj na držanje?

Da bi se djeci i mladima pružila potpuna podrška potrebna je kontinuirana komunikacija s njima te edukacija, kako u smislu brige o vlastitom tijelu pravilnim vježbanjem, tako i u smislu pravilne nutritivne potpore. Ona mora biti takva da energetski i kvalitativno zadovoljava njihove potrebe te potiče zdravi rast i razvoj. Svrha je takve prehrane da djeluje na fiziološko-psihološki razvoj te se educira mladu osobu o zdravim navikama koje će donijeti dugoročne benefite.

U današnjim uvjetima ubrzanog ritma života bitno je shvatiti kako su, zbog smanjene mogućnosti prilagodbe, stresu najviše izloženi djeca i mladi, te je njihovu razvoju potrebno posebno posvetiti vrijeme.

Postura djece i mladih također je često odgovor na ono što proživljavaju u određenoj situaciji te se može reći kako su psihološki aspekti ponašanja odgovor mlade osobe na prilagođavanje uvjetima stvarne okoline. Upravo zato potrebno ih je razumjeti te im pristupiti holistički kako bi se bilo čiji potencijal mogao maksimalno iskoristiti.

Vezani sadržaj:

Najnovije

Najčitanije