Saznajte koja je poveznica zdrave prehrane i pravilne posture djece i mladih

Saznajte koja je poveznica zdrave prehrane i pravilne posture djece i mladih

Saznajte koja je poveznica zdrave prehrane i pravilne posture djece i mladih
  • Objavljeno: Utorak, 15.09.2020.
  • Broj pregleda: 2.392
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:
Izvor slike: 123RF

Autor: Marija Banovac, univ. bacc. nutr., www.spc-preventis.hr

Sva djeca trebaju uravnoteženu, pravilnu i zdravu prehranu. No, što to konkretno znači?

Nutricionisti, liječnici i treneri diljem svijeta svakodnevno se susreću s roditeljima koji svojoj djeci žele osigurati najbolje – okolinu, edukaciju, zdravstvenu skrb, treninge, prehranu... Svi smo upoznati s činjenicom da su prehrana i tjelesna aktivnost esencijalni za normalan tjelesni i mentalni razvoj djeteta, no malo nas je upoznato s točnim načinom na koji se to postiže.

Kako bi se neometano i normalno razvijalo, svako dijete treba prehranu koja osigurava neprekidan unos kvalitetnih, punovrijednih i iskoristivih namirnica. Konkretna definicija pojma kvalitetne, pravilne ili zdrave prehrane ne postoji, no znamo koje rezultate bi ona trebala imati.

Prehrana bi prije svega trebala omogućiti dovoljan unos tvari potrebnih za:

  • normalan rast i razvoj

  • održavanje zdrave tjelesne mase i vitalnih funkcija

  • normalno formiranje i razvoj koštano-mišićnog sustava te prevenciju deformiteta

  • energiju za svakodnevne aktivnosti

  • održavanje rada imunološkog sustava

Prehrana i loše korektibilno držanje

Vjerujem da je prvo pitanje koje se ovdje svima nameće upravo ovo: „Kakve veze prehrana ima s držanjem?“.

Pravilna prehrana i tjelovježba su gradivne supstance tjelesnog i mentalnog razvoja koji nam ostaju za cijeli život. Razvijanjem pravilne posture tijela povećava se tjelesna i mentalna snaga te se smanjuju zdravstveni rizici u budućnosti. Kako dijete raste, loše korektibilno držanje može dovesti do abnormalnog razvoja kralježnice i ostatka skeleta, asimetričnog razvoja mišića desne i lijeve strane tijela i u konačnici, do bolova, ograničenosti ili nemogućnosti izvedbe određenih pokreta.

Stupanj uhranjenosti djeteta najznačajnija je poveznica prehrane i posturalnog razvoja. Istraživanje potaknuto epidemijom pretilosti kod mladih pokazala su da 74% djece i mladih u rasponu od 3 do 18 godina, a koji pate od povišene ili prekomjerne tjelesne mase, ima neki oblik posturalne pogreške. One se kod ovakvih slučajeva najčešće manifestiraju deformacijama kralježnice (izražena lumbalna lordoza ili torakalna kifoza uzrokovane masnim naslagama u području trbuha), nepravilno poravnanje ramena uzrokovano lošom dinamikom rasta kostiju i mišića te spuštena stopala i valgus oblik koljena zbog povećane mase tijela.

Dok nam je stupanj uhranjenosti svima dobro poznat, utjecaj prehrane na sastav tijela, san i raspoloženje te posredno s time i na posturalni razvoj djeteta i adolescenta nam je manje poznat čimbenik. Kvaliteta, omjer i dostupnost nutrijenata koje im nudimo igraju značaju ulogu u svemu navedenom. Koštane abnormalnosti povezane sa smanjenim unosom nekih nutrijenata (rahitis, osteomalacija) više nisu „rezervirane“ isključivo za pothranjenu djecu.

Neki od najboljih stručnjaka ovog područja važnost prehrane u ovom segmentu povezuju s izgradnjom kuće – biste li ikada izgradili kuću na nesigurnim temeljima i s gradivnim materijalom loše kvalitete? Što se dogodi s nekvalitetno izgrađenom kućom? Hrana i njeni sastojci naše su gorivo i gradivni materijal. Bitno je s kojim nutrijentima ćemo izgraditi svoje tijelo i koju hranu upotrebljavamo kao izvor energije za svakodnevne aktivnosti.

Koji nutrijenti su ključni za pravilnu posturu?

Rast i razvoj skeleta zahtijevaju adekvatnu opskrbu svim makro i mikronutrijentima. Najčešći poremećaji proizlaze iz nedostatnog energetskog unosa te manjka bjelančevina, kalcija, vitamina D, C i cinka. Upravo na te hranjive sastojke treba obratiti najviše pozornosti.

Rast u užem smislu znači povećanje veličine i mase tkiva, organa i tijela dok razvoj obuhvaća sve složene tjelesne promjene poput sazrijevanja funkcije i strukture organa, njihove prilagodbe na ulogu u tijelu te promjene intelektualne, emotivne i socijalne prirode.

Ukupan energetski unos iznad svega predstavlja ključan faktor za neometan rast. U tom smislu je potrebno osigurati dovoljno energije iz ugljikohidrata, bjelančevina i masti da bi se sinteza rastućih tkiva i razvoj funkcija organizma neometano odvijale uz svakodnevne aktivnosti djeteta. Energiju dobivamo iz ugljikohidrata, dok masti i bjelančevine predstavljaju gradivne i funkcionalne elemente. Vitamini i minerali, kojih djeca trebaju u izobilju, predstavljaju bitne pomoćne tvari bez kojih nijedan proces u organizmu ne bi funkcionirao.

Gledajući kroz prizmu zdravog posturalnog rasta, najbitniji su već spomenuti kalcij i vitamin D koji na izravan način utječu na formiranje, strukturu i funkciju kostiju. U odnosu na to, smatra se da je osnovni preduvjet normalnog linearnog rasta i razvoja odgovarajući unos ova dva elementa. Osnovna funkcija kalcija je izgradnja čvrstog koštanog tkiva, dok vitamin D omogućava njegovu apsorpciju.

No, svakako je važno zapamtiti da djeca u tijeku svog rasta i razvoja trebaju i mnoštvo drugih vitamina i minerala. Stoga ih je kroz pravilnu prehranu bitno osigurati u potrebnim količinama i u biološki najbolje iskoristivim oblicima. Budući da je svaki od njih esencijalan i nezamjenjiv, važnost vitamina i minerala može se sagledati i kroz bolesti i stanja koja uzrokuje njihov deficit. Među najčešće možemo ubrojiti brzo umaranje i izražena iscrpljenost, poremećaje sna i spavanja, nedostatak zainteresiranosti, oslabljene mentalne i kognitivne sposobnosti i u konačnici – zaostatak u rastu i razvoju.

Kako djeci osigurati pravilnu i uravnoteženu prehranu?

Iako svakodnevna prehrana sve većeg broja djece ne može zadovoljiti sve nutritivne potrebe, svijest o važnosti iste je još uvijek na jako niskom nivou. Dapače, većina roditelja nije u potpunosti ni svjesna što to znači.

Djetinjstvo je vrijeme intenzivnog rasta i razvoja osobe prilikom kojeg se formiraju obrasci psihičkih, fizičkih i mentalnih sposobnosti i daljnjih aktivnosti. Koristeći se raznim alatima moderne tehnologije kroz pravovremeno djelovanje i edukaciju od rane dobi možemo osigurati čvrste temelje i kvalitetne obrasce pravilne prehrane. Jedini uvjet koji ovdje postoji jest da i sami zaista vjerujemo i sudjelujemo u tome!

Drugim riječima, nametanje pravilne prehrane djetetu dok sami ne provodimo istu stvara pogrešnu percepciju i etiketiranje hrane. Upravo takvi obrasci su dugoročno neodrživi.

Uz današnju sve veću industrijalizaciju i procese rafiniranja hrane čini se kako je gotovo nemoguće samo prehranom zadovoljiti sve nutritivne potrebe djece. No, iskustvo i mnogobrojna istraživanja dokazala su nam utjecaj niza parametara na spomenute promjene te su pokazali sve veću potrebu za individualnim i cjelovitim pristupom svakom djetetu. Uz stručno vodstvo i savjetovanje, zajednički rad i disciplinu, moguće je formirati pravilan obrazac i iz hrane izvući njen maksimum!

Vezani sadržaj:

Preuzmite CentarZdravlja vodič

Očistite organizam i osnažite tijelo ovim ukusnim juhama

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Najnovije

Najčitanije