Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Google prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Riža - bogatstvo vrsta i okusa

  • Objavljeno: 08.07.2008.
  • Izmjena: 30.07.2015.

Riža - bogatstvo vrsta i okusa

Sadržaj

  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Riža je, uz pšenicu, najrasprostranjenija žitarica na svijetu, koju čovječanstvo poznaje već više od 5000 godina. Potječe iz Indije i Kine, a u Europi se počela uzgajati tek u 8. stoljeću, zahvaljujući Aleksandru Velikom koji ju je donio sa svojih ratnih osvajanja.

Riža je i jedna od najvrjednijih žitarica te je osnovna namirnica gotovo polovine čovječanstva. U usporedbi s ostalim žitaricama riža ima najveću energetsku vrijednost (100 g sadrži 1510 kJ ili 361 kcal), ali spada u dijetalne namirnice jer je hranjiva i lako probavljiva - brzo daje energiju i dobro utječe na crijevnu floru.

U 100 grama sirove riže nalazi se u oko 12,6 posto vode, 0,6 grama masti, 6,7 grama bjelančevina i 79,5 grama ugljikohidrata. Riža je bogata škrobom, a siromašna bjelančevinama i mastima.

Riža ne sadrži sve potrebne aminokiseline, pa ju je preporučljivo konzumirati zajedno s mahunarkama, čime se u organizam unose sve potrebne aminokiseline. Riža je bogata i mineralima, posebno fosforom i kalijem, a sadrži i magnezij, kalcij, željezo, bakar, cink i druge minerale. Od vitamina najviše ima vitamina E, posebice u klici, te skoro sve vitamine B skupine u ovojnici.

Budući da bi ljudsku prehranu u većem dijelu trebala sačinjavati lužnata hrana, preporučuje ju se što češće konzumirati jer je riža lužnata žitarica. Također, dobra je za sve koji moraju paziti na unos natrija i kalija - riža je idealna hrana za one koji pate od bubrežnih bolesti.

Riža regulira krvni tlak te povećava elastičnost krvnih žila, smiruje živce, štiti od srčanih oboljenja, nervoze, komplikacija u trudnoći. Idealna je i kao hrana za dojenčad.

Postoje više od tisuću vrsta riže. Ipak, sve one se, zavisno o obliku i teksturi zrna, mogu podijeliti u dvije skupine: indijsku, u koju spadaju duguljaste vrste, te japansku, odnosno okruglastog zrna.

Upoznat ćemo vas s nekim od najpoznatijih vrsta riže:

BIJELA RIŽA

Dobiva se ljuštenjem vanjske ovojnice zrna, pa zbog toga nema veliku hranjivu vrijednost kao ostale neoljuštene vrste. Najčešće se upotrebljava za pripravljanje raznih vrsta rižota, a budući da tijekom kuhanja upija znatnu količinu vode, potrebno ju je stalno miješati. Kada je kuhana, meka je i ljepljiva. Poslužuje se kao dodatak mesnim ili morskim jelima, a često i kao samostalno jelo.

SMEĐA RIŽA

Za razliku od bijele, smeđoj riži nije uklonjena vanjska ovojnica, koja sadrži dodatne vitamine, mineralne i bjelančevine, te je stoga hranjivija. Zbog toga je smeđa riža nešto žilavija, pa ju je potrebno dulje kuhati, ali i žvakati. Smeđa riža jede se kao prilog ili je se dodaje juhama i varivima.

BASMATI RIŽA

Ova vrsta se najviše upotrebljava u indijskoj kuhinji, a ima duga, tanka zrna i prepoznatljiv okus i miris. Prije kuhanja potrebno ju je isplahnuti vodom, a tijekom kuhanja nije je poželjno miješati i prekuhavati. U indijskoj kuhinji basmati riža se upotrebljava kao prilog vrlo začinjenim jelima, a najčešće uz curry. Pogodna je i za pripravljanje pudinga od riže.

JASMIN RIŽA

Ova vrsta ima vrlo ugodan miris tijekom kuhanja. Zrna su joj nježna, a nakon kuhanja postaju meka i ljepljiva, pa je idealna za posluživanje uz razne umake. Prije kuhanja preporučljivo ju je isplahnuti, a tijekom kuhanja je ne treba miješati i prekuhavati. Također je pogodna i za pripravljanje deserta.

DIVLJA RIŽA

Duga, crna zrna vrlo su hranjiva, a imaju okus po orašastim plodovima i žilavu teksturu, pa joj je potrebno oko 40 minuta da bi se skuhala. Često se može kupiti pomiješana s drugim vrstama riže, a posebno je ukusna kao dodatak salatama ili kao prilog.

Tagovi:

Komentari

Trenutno nema komentara

Prijavite se ili registrirajte da biste mogli komentirali sadržaj.

    Najnovije

    Najčitanije

    
    Zatvori oglas