Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Za sve koji dugo borave uz računalo

Za sve koji dugo borave uz računalo

Za sve koji dugo borave uz računalo
  • Objavljeno: Utorak, 08.07.2008.
  • Broj pregleda: 1.223
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Veliki postotak ljudi i na poslu i kod kuće provodi puno vremena uz računalo. Iako smo uglavnom upoznati sa zdravstvenim posljedicama dugotrajnog rada na računalu, rijetko o njima razmišljamo, a još rjeđe nešto poduzimamo kao bismo ih spriječili ili umanjili.

Opravdanje nam je uglavnom spoznaja da svijet više i ne možemo bez računala, pa smo sve pozitivne i negativne strane računala prihvatili kao i mobitele ili svakodnevnu vožnju pretrpanim gradskim ulicama radi odlaska na posao. Mnogi će slegnuti ramenima uz konstataciju - nužno zlo.

Malo je onih koji dvoje oko činjenice da su računala donijela puno dobra, te da su osim pomoći u korisnim poslovima ona i odličan izvor informacija, zabave, način komunikacije, platforma novih medija i još puno toga. No, ne treba zanemariti ni da ljudsko tijelo nije stvoreno za višesatno sjedenje, uz gotovo stalnu aktivnost prstiju i ruku. Kad sjedimo uz računalo, gotovo čitavo tijelo je u neprirodnom položaju, pa nije loše znati kako se mogu barem ublažiti posljedice.

Svaki sportaš zna da se najbolji rezultati postižu ako postoji dobra izmjena vremena u kojem se mišići naprežu i vremena u kojem se mišići opuštaju. Čak i rekreativci znaju da prije vježbanja mišiće treba zagrijati, a nakon vježbanja opustiti. No, iznimno je malo onih koji na sličan način razmišljaju o računalima i koji se na kvalitetan način pripremaju za rad na računalu.

Uglavnom mislimo kako zbog rada na računalu najviše stradaju kralježnica i mišići. No, osim tegoba tipičnih za sjedilačke aktivnosti računala su donijela i neke specifične tegobe, poput stresne ozljede ruku. Takve je ozljede lako zadobiti, a teško izbjeći. Javljaju se uglavnom kad se mišići, zglobovi i tetive koriste dugo u istom položaju, bez adekvatnog odmora.

Problemi sa živcima ruku također su moguća posljedica. Ako osjetite slabost ili probleme u obavljanju jednostavnih poslova, poput odvrtanja slavine, javite se liječniku jer je pravovremeno uspostavljanje dijagnoze iznimno važno. Iako su drastične posljedice dugotrajne uporabe tipkovnice rijetke i prijete uglavnom onima kojima je tipkanje profesija, zbog prisutnosti računala u gotovo svakom domu sigurno nije smetnja i neprofesionalne korisnike moguće rizike.

Evo nekih savjeta:

  • najmanje jednom u sat vremena prekinite rad, ustanite i krećite se; istežite se, vježbajte kako biste popravili cirkulaciju u rukama, šakama, te donjem dijelu leđa, a ako osjećate bolove ili nelagodu pri radu, još češće i duže se odmarajte
  • napravite raspored dnevnih aktivnosti tako da naizmjence malo radite na računalu, a malo se bavite nekim drugim aktivnostima za koje nije potrebna tipkovnica
  • nastojte koristiti ergonomske tipkovnice, ali i stolove i stolice; ne zaboravite da ovakva oprema pomaže, ali ne može potpuno eliminirati poteškoće
  • vjerojatno većina nas premalo pozornosti obraća na položaj pri pisanju - sjediti treba uspravno; većina korisnika računala izvorno nisu daktilografi, pa se tipkovnicom uglavnom svi služimo kako "znamo i umijemo", pri čemu najčešće tipkamo u potpuno neadekvatnom položaju i s 2-3 prsta - zamolite nekog daktilografa kojeg poznajete da vam pokažu pravilan položaj ruku pri tipkanju i vježbajte takav način rada s deset prstiju; u početku vam vjerojatno neće biti lako, ali nije se tako teško naviknuti; koristit ćete cijelu ruku, a i više upošljavati veće i snažnije mišiće
  • stolicu postavite tako da ne morate pružati ruke da biste dohvatili tipkovnicu - tipkovnica vam mora biti blizu
  • redovito vježbajte neku vrstu aerobika kako biste nadoknadili štetu koja nastaje zbog dugotrajnog sjedećeg položaja, te kako biste poboljšali disanje i cirkulaciju
  • redovito odmarajte oči: svakih 20 minuta prestanite gledati u monitor, duboko udahnite, te pogled fokusirajte izvan prostorije pogledom kroz prozor ili u daljinu, po cijeloj prostoriji u kojoj se nalazite - fokusiranjem pogleda bilo kamo u daljinu oči se odmaraju
  • kako s prijenosna računala sve dostupnija, sve je više i onih koji računala koriste napola ležeći, sjedeći na podu svijenih leđa... radite li puno na prijenosnom računalu, vrijede sva pravila kao i za stolna računala, a za dugotrajni rad dobro je imati dodatnu tipkovnicu i miša, koji će omogućiti prirodniji položaj ruku
Preuzmite CentarZdravlja vodič

Pripremite tijelo za plažu

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Komentari

Najnovije

Najčitanije