Ovo su najvažnija pravila za zdravlje srca!

Ovo su najvažnija pravila za zdravlje srca!

Ovo su najvažnija pravila za zdravlje srca!
  • Objavljeno: Srijeda, 29.09.2021.
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:
Izvor slike: 123RF

Prema podacima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, bolesti cirkulacijskog sustava vodeći su uzroci smrti muškaraca i žena, kako u Hrvatskoj, tako i u svijetu. Čak 80% prijevremenih smrti od cirkulacijskih bolesti može se prevenirati održavanjem srca zdravim i praćenjem rizičnih faktora.¹

Iako svatko može dobiti srčanu bolest, postoje skupine koje su u većem riziku. Posebnu pozornost morate obratiti na zdravlje svog srca ako pripadate jednoj od ovih sljedećih skupina²:

  • imate visok kolesterol, visoki krvni tlak ili dijabetes
  • pušite
  • imate prekomjernu težinu
  • ne vježbate i ne krećete se
  • loše se hranite
  • imate obiteljsku povijest srčanih bolesti
  • stariji ste od 55 (žene) ili 45 (muškarci)
  • imate oca ili brata koji su razvili srčanu bolest prije 55 godine
  • imate majku ili sestru koje su razvile srčanu bolest prije 65 godine

Kako očuvati zdravlje srca?

Održavanje zdravlja srca ne odnosi se samo na jednu stvar, već podrazumijeva niz koraka koje je potrebno kontinuirano provoditi, bez obzira na dob.

1. Prestanite pušiti

Pušenje je jedan od glavnih uzroka za razvoj kardiovaskularnih bolesti. Pušači imaju gotovo dvostruko veću šansu od nastanka srčanog udara jer pušenje oštećuje sluznicu arterija, smanjuje količinu kisika u krvi i povećava krvni tlak.

Čak i ako niste u životu zapalili cigaretu, svejedno ste u opasnosti ako ste pasivni pušač. Istraživanja pokazuju da osobe koje su izložene pasivnom pušenju kod kuće ili na poslu imaju oko 25 do 30% veći rizik od razvoja srčanih bolesti. Nepušači s visokim krvnim tlakom ili povišenim kolesterolom u krvi imaju još veći rizik od razvoja srčanih bolesti kad su izloženi pasivnom pušenju.²

2. Pazite na stres

Upravljanje stresom može spriječiti ozbiljne zdravstvene probleme poput bolesti srca, depresije i visokog krvnog tlaka.² Kada ste pod stresom veća je vjerojatnost da ćete pušiti, nećete vježbati i posezat ćete za alkoholom te će vam porasti krvni tlak, a to je sve povezano sa srčanim problemima.⁴

Iako za upravljanje stresom ne postoje unificirana pravila, ono što vam može pomoći su vježbanje i kvalitetan san, jer to dokazano ublažava stres. Osim toga, nije loša ideja svaki dan uzeti 15 minuta za sebe i opustiti se uz aktivnost koja vam odgovara. Također, oslanjanje na prijatelje i obitelj u stresnim situacijama također mogu pomoći da se lakše nosite sa stresom.

3. Oprezno s alkoholom

Alkohol može narušiti zdravlje srca i povećati rizik od razvoja srčanih bolesti, uzrokujući visoki krvni tlak, aritmije i oštećenje srčanog mišića.³ Ipak, nije potrebno u potpunosti prestati piti alkohol, već ga konzumirati u umjerenim dozama. Za žene to znači najviše jedno piće dnevno, a za muškarce dva.⁵

4. Više se krećite

Istraživanja pokazuju da osobe koje nisu aktivne imaju veću vjerojatnost za srčani udar od onih koji jesu. Redovita tjelesna aktivnost može spriječiti srčane bolesti. Odraslima je potrebno najmanje 150 minuta umjerene tjelesne aktivnosti tjedno, kako bi smanjili rizik od razvoja koronarne bolesti srca.³

Ipak, ni redovita tjelovježba nije dovoljna ako sjedite predugo. Novija istraživanja ukazuju na to da je dugotrajno sjedenje jako loše za zdravlje, bez obzira na vježbanje, što je pogotovo loša vijest za osobe koje rade poslove koji uključuju sjedenje.³ Prema tome, uz vježbanje se pokušajte i kretati više puta tijekom dana. Primjerice, ako na posao dolazite autom, parkirajte ga koju ulicu dalje i prošećite, a tijekom radnog vremena uzmite kraće pauze i hodajte po uredu.

5. Pazite na prehranu

Zdrava prehrana je od iznimne važnosti za zdravlje srca, jer može smanjiti rizik od srčanih bolesti. Prehrana koja je dobra za srce uključuje namirnice sa što nižim sadržajem zasićenih masti, dodanih šećera i soli.²

6. Smanjite kilograme

Višak kilograma povezan je s manjkom vježbanja i lošom prehranom. Ako ste teži nego što biste trebali biti, imate veći rizik za povišen krvni tlak, visok kolesterol i razvoj dijabetesa tipa 2. Gubitak 5 do 10% tjelesne težine može pomoći u smanjenju rizika od srčanih bolesti.²

Jedina formula za uspješan gubitak kilograma uključuje zdravu prehranu, koja ne sadrži dodane šećere i zasićene masti, smanjen unos alkohola i redovitu tjelovježbu.³

7. Održavajte oralno zdravlje

Zdravlje zubi je pokazatelj zdravlja cjelokupnog organizma, uključujući i zdravlje srca. Parodontna bolest desni povećava rizik od razvoja srčanih bolesti. Brojne studije su pokazale da se bakterije iz usta mogu preseliti u krvotok i uzrokovati povišenje C-reaktivnog proteina, markera za upalu u krvnim žilama, što može povećati rizik od razvoja srčanih bolesti i moždanog udara.³ Pravilna oralna higijena uključuje redovito i pravilno pranje zubi, korištenje zubnog konca i redoviti odlazak kod stomatologa.

8. Redovito kontrolirajte čimbenike rizika

Visoki kolesterol i visoki krvni tlak mogu uzrokovati srčane bolesti i srčani udar, zbog čega ih je potrebno redovito kontrolirati. Kolesterol je potrebno kontrolirati barem jednom u 5 godina. Kod nekih će osoba liječnik odrediti i češće kontrole. Krvni tlak je pak potrebno provjeravati redovito, počevši od 18. godine života, jer visok krvni tlak ne pokazuje nikakve simptome.²

Osim preventivnih kontrola, važno je i da ste upoznati postoji li u vašoj obitelji povijest srčanih bolesti, jer nasljedni faktori povećavaju rizik od njihova nastanka. Ako postoje, obavijestite svog liječnika o tome kako biste provjerili koliko često i koje kontrole trebate obavljati.

Dodaci prehrani

1. M.E.V. Feller® CoQ10 100 mg

Koenzim Q10 (CoQ10) prijeko je potrebna molekula rasprostranjena u raznim tkivima i organima u našem tijelu, a najviše je koncentrirana u srčanome mišiću. S godinama, te se koncentracije smanjuju, a uzrok su i stanja oksidativnog stresa koji djeluje na promjenu strukture i funkcije stanica. M.E.V. Feller® CoQ10 100 mg u dozi od 1 tablete na dan sadržava 100 mg koenzima Q10.

2. M.E.V. Feller® Super EPA Riblje ulje 1000 mg SGC

Opće je poznata činjenica da nezasićene masne kiseline blagotvorno djeluju na naše srce. To se djelovanje postiže unosom od 250 mg na dan. M.E.V. Feller® Super EPA Riblje ulje 1000 mg SGC u jednoj mekoj kapsuli sadržava 330 mg EPA i 220 mg DHA. Nezasićene masne kiseline EPA (eikosapentaenoična kiselina) i DHA (dokosaheksaenoična kiselina) pridonose normalnoj funkciji srca.

3. M.E.V. Feller® Magnezij DUO

Magnezij je mineral nužan za funkcioniranje cijelog organizma. Magnezij pridonosi smanjenju umora i iscrpljenosti, normalnom metabolizmu stvaranja energije i ravnoteži elektrolita. Od mnogih uloga, ističe se njegova važnost u stvaranju kostiju. Također, on pridonosi normalnoj funkciji mišića i normalnom funkcioniranju živčanog sustava. M.E.V. Feller® Magnezij DUO kombinacija je magnezija u dvama oblicima – citratu i bisglicinatu kojom se osigurava maksimalna apsorpcija i bioraspoloživost.

4. M.E.V. Feller® Magnezij B6 plus C

M.E.V. Feller® Magnezij B6 plus C šumeće su tablete s okusom naranče koje sadržavaju magnezij, vitamin B6 i C. Oni pridonose normalnom funkcioniranju živčanog sustava, smanjenju umora i iscrpljenosti te normalnome metabolizmu stvaranja energije. Magnezij pridonosi ravnoteži elektrolita i normalnoj funkciji mišića.

Koji su uzroci i simptomi srčanog udara te postoji li razlika između simptoma srčanog udara kod muškaraca i žena saznajte na: srcologija.centarzdravlja.hr

Reference:

¹hzjz.hr/sluzba-epidemiologija-prevencija-nezaraznih-bolesti/odjel-za-srcano-zilne-bolesti

²health.gov

³health.clevelandclinic.org/5-things-to-do-every-day-to-keep-your-heart-healthy

⁴caba.org.uk/help-and-guides/information/10-ways-keep-your-heart-healthy

⁵webmd.com/heart/heart-health-tips

Najnovije

Najčitanije