Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Vegetarijanstvo u trudnoći

Vegetarijanstvo u trudnoći

Vegetarijanstvo u trudnoći
  • Objavljeno: Utorak, 08.07.2008.
  • Broj pregleda: 2.368
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Više nego ikada prije, vegetarijanska hrana inkorporirana je u našu prehranu. Danas je vegetarijanska hrana dosta dobro zasatupljena na tržištu, a nalazi se i u ponudi mnogih restorana. Ljudi odabiru vegetarijansku hranu iz različitih razloga: religijskih, zdravstvenih, u svrhu zaštite životinja.

Vegetarijanstvo više nije alternativa s obzirom da za sve veći broj ljudi ono predstavlja stil života. Zabrinutost vezana uz bilo koji oblik vegetarijanstva, pogotovo vezano uz trudnoću, je da li ovakav način prehrane osigurava dovoljne količine nutrijenata.

Ono što se danas s velikom sigurnošću može tvrditi je da vegetarijanska prehrana u trudnoći može biti zdrava (neki tvrde i zdravija od ne-vegetarijanske) ukoliko je pravilno izbalansirana.

Trudnice lakto - ovo - vegetarijanke nisu izložene većem riziku od deficita nutrijenata od onih koje konzumiraju ne - vegetarijansku prehranu. Žene koje su izbacile iz prehrane sve životinjske proizvode mogu pak imati poteškoća kod zadovoljavanja svojih dnevnih potreba za proteinima, cinkom i željezom. Meso i mesni proizvodi "praktičan" su izvor ovih nutrijenata; prehrana koja isključuje ove namirnice zahtijeva malo više planiranja. Općenito, što je prehrana restriktivnija, vjerojatnost deficita nekih nutrijenata je veća.

Tako, npr., trudnica koja prakticira strogu vegansku prehranu, ukoliko dobro nije izbalansirana, može povećati rizik od rađanja djeteta sa malom porođajnom masom. Stoga je pravilno planiranje ovdje od izuzetne važnosti (Melina, Davis, and Harrison 1994). Ipak ukoliko je pravilno izbalansirana, veganska prehrana može osigurati sve potrebne nutrijente (Melina et al. 1994). Neke od ključnih stvari na koje treba obratiti trudnica koja prakticira vegetarijansku prehranu su:

  • Osigurati pravilan, polagan rast tjelesne mase za 13-18 kg do kraja trudnoće, ukoliko je prije trudnoće tjelesna masa bila adekvatna. Ukoliko je prije trudnoće žena bila pothranjena porast tjelesne mase trebao bi iznositi 14 - 20 kg, a ako je bila pretila, porast mase bi trebao iznositi 7- 11.5 kg.
  • Pratite piramidu pravilne prehrana za vegetarijance ili vegane. Važno je imati na umu da se niti jedan obrok ne smije propustiti te da hrana koja se konzumira mora biti raznolika (Story and Stang 2000).
  • Trudnice vegetarijanke trebaju obratiti posebnu pažnju na unos proteina, cinka, željeza, kalcija i vitamina B12
  • Proteini: Dobar izvor proteina je soja koja osigurava velike količine visoko kvalitetnih proteina.
  • U trgovinama zdrave hrane može se nabaviti tofu, sojino mlijeko, sojini orasi, vegetarijanski hamburgeri i salama. Grašak, leća, sjemenke i određeno povrće također osiguravaju značajan izvor proteina.
  • Željezo: U trudnoći, žene imaju povećane potrebe za željezom. Anemija uzrokovana deficitom željeza može biti jednako česta i kod vegetarijanaca i ne- vegetarijanaca. Prema Donovanu i Gibsonu (1996), iako nije često da vegetarijanci imaju potpuno izraženu anemiju, niske razine željeza u krvi zamijećene su kod vegetarijanaca. Stalno konzumiranje alternativa mesa te pića ili hrane bogate vitaminom C (koji poboljšava apsorpciju željeza) može smanjiti rizik od deficita željeza.
  • Kalcij: Prehrana koja se bazira na velikim količinama povrća može smanjiti apsorpciju nekih nutrijenata, između opstalih i kalcija. Mnogi ne - mliječni proizvodi prisutni na tržištu (obogaćeno sojno mlijeko, obogaćen sok od naranče, tofu...) uvelike smanjuju rizik od defcita ovog važnog minerala.
  • Vitamin B12: Iako rijetko, loše planirana vegetarijanska prehrana može rezultirati deficitom vitamina B12, s obzirom da je B12 nađen samo u proizvodima životinjskog podrijetla. Nadalje, novorođenčad čije majke duže vrijeme nisu hranom (ili suplementima) unosile vitamin B12, imju niže razine ovog vitamna u krvi i manje ga dobiju mlijekom (Graham, Arvela, and Wise 1992). Tempeh, miso, spirulina se više ne smatraju pouzdanim izvorom vitamina B12.

Razmislite o unosu multivitaminskih prenatalnih suplemenata. Sve žene koje namjeravaju zatrudnjeti i u prvim mjesecima trudnoće trebaju unositi folnu kiselinu, najbolje u multivitaminskim pripravcima kreiranim specijalno za trudnice.

Preuzmite CentarZdravlja vodič

Čarolija okusa na vašem blagdanskom stolu

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Komentari

Najnovije

Najčitanije