Facebook prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Prijava korisnika

Ukoliko nemate registriran korisnički profil na portalu CentarZdravlja, registrirajte se ovdje te iskoristite sve pogodnosti.

Vitamini B skupine

Vitamini B skupine

Vitamini B skupine
  • Objavljeno: Srijeda, 28.04.2010.
  • Broj pregleda: 22.791
  • Prosječno vrijeme čitanja:
  • Broj riječi:

Pređimo na posao i odmah napomenimo da u vitamine B skupine ili vitamine B kompleksa, kako ih se često zna nazivati, ubrajamo 8 vitamina, pojedinačno poznatih kao: B1 - tiamin, B2 - riboflavin, B3 - niacin, B5 pantotenska kiselina, B6 - piridoksin, B9 - folna kiselina ili folati, B12 - cijanokobalamin i biotin ili vitamin H. Vitamini B skupine su kao i većina drugih vitamina esencijalni za naš organizam, drugim riječima, naše tijelo ih ne može samo stvoriti. Topivi su u vodi, te je bitno napomenuti da svaki od osam vitamina B skupine u našem organizmu ima niz različitih uloga, a možemo reći da djeluju najbolje kada se međusobno kombiniraju. Vitamine B skupine možemo pronaći u velikom nizu prirodnih proizvoda, a pošto ih nalazimo u žitaricama, koje svakodnevno konzumiramo, teško dolazi do deficita u organizmu. Znači neke velike doze ovih vitamina (osim ako za to postoje posebne indikacije) nemaju nikakvog smisla. No nabrojati ćemo još izvora vitamina B kompleksa: jetra, riža, pekarski kvasac, meso, riba, mlijeko, jaja, orašasti plodovi, voće, lisnato zeleno povrće i mnogi drugi.

Saznajte kako vitamini B kompleksa štite mozak i srce!

Dodatna je zanimljivost oko samog naziva vitamini B - kompleksa. On je nastao zbog toga što se svojevremeno mislilo da se radi o jednom jedinom vitaminu koji postoji u ekstraktu riže, jetre ili kvasca. Tada je, naime, početkom prošlog stoljeća sinteza bila u samom začetku pa se sve dobivalo u obliku prirodnog ekstrakta. Tek kasnije znanstvenici su shvatili da ekstrakti sadrže nekoliko vitamina, a još kasnije je uspjelo njihovo izdvajanje (izolacija). Kako su bivali izolirani, tako su dobivali brojeve. Što se tiče konzumiranja u smislu dodataka, danas nećemo kupovati u pravilu pojedinačne vitamine, nego ih upravo kupujemo kao kompleks ili u multivitaminskim preparatima.

Tiamin ili vitamin B-1

Tiamin je krucijalan za svaku tjelesnu stanicu kako bi mogla proizvesti temeljni energent ATP (adenozin - trifosfat), što bi značilo da nema prerade ugljikohidrata, masti i proteina bez ovog vitamina. Pa i živčano tkivo kojim putuju impulsi za normalno funkcioniranje zahtijeva tiamin.

Iako je sam nedostatak rijedak, češće se javlja kod osoba koje prekomjerno konzumiraju alkohol, dugotrajnim proljevom, ili trudnoćom i hipertireioizmom. Vitamin B-1 pomaže sportašima koji intenzivno treniraju u prevenciji umora, pomaže kod tvrdokornog stomatitisa, kod nerazjašnjenih upala mišića (fibromialgija), kod manjih ozljeda i drugih stanja nakon pretjeranog naprezanja.

Tiamin nalazimo u cjelovitim zrnima pšenice, pšeničnim klicama, kikirikiju, grahu, grašku i mesu.

Saznajte što uzrokuje manjak vitamina B kompleksa!

Riboflavin ili vitamin B-2

Riboflavin se naziva još i faktorom rasta, odnosno disanja stanica. Tu je i uključen metabolizam ugljikohidrata, masti i proteina. Važan je za očuvanje zdravlja kože i sluznice, živčanih ovojnica te rožnice oka. Riboflavin je koenzim za respiratorni sustav enzima i sastavni dio flavoproteina za taj enzim. Ima ključnu funkciju u konverziji aminokiselina i masti u ATP odnosno u pogonsku energiju, te u aktiviranju vitamina B-6 i folne kiseline. Upravo zbog toga, sportaši ga trebaju u povećanim količinama. Naravno, u tom procesu vitamin B-2 se troši i stalno ga se mora unositi.

U nekim slučajevima riboflavin djeluje kao antioksidans. Nedostatak može dovesti do kožnih promjena, ali i uzrokovati preosjetljivost očiju na svjetlo. Uzimanje dodatnih količina preporučuje se jedino djeci i starijim osobama.

Također je preporučljivo uzimati dodatne količine kod alkoholizma, bolesti žuči i jetre, stresa, opekotina i dugotrajnih infekcija, te osobito kod kroničnog umora. A preporučljiv je dodatan unos kod osoba koje imaju mrene.

Niacin (nikotinska kiselina) ili vitamin B-3

Vitamin B-3 se javlja u 2 forme; kao nikotinska kiselina (niacin) i kao njezina sol, tj. nikotinamid. Obje su forme aktivne, ali na drugi način. Nikotinska kiselina sudjeluje u procesu otpuštanja energije iz ugljikohidrata i pretvaranja ugljikohidrata u masti. Zanimljivo je da nikotinska kiselina regulira promet kolesterola dok nikotinamid ne.

Pokazalo se da zbog osebujnog sudioništva u metabolizmu, nikotinska kiselina pomaže kod povišenog kolesterola i triglicerida, bolne menstruacije, akni, te kod mogućnosti nastanka katarakte, fotosenzitivnosti i nekih drugih stanja.

Provjerite zašto su vitamini B skupine važni i gdje ih možemo naći!

Nalazimo ga u mesu, ribi, pivskom kvascu, kikirikiju, te naravno kao stalan dio multivitaminskih preparata. Budući da se redovito dodaje u brašno, njegov deficit u normalnim okolnostima praktički nije moguć.

Pantotenska kiselina ili vitamin B-5

Zanimljivo je da ovaj vitamin malo tko uzima kao dodatak prehrani (osim sportaša), što nikako ne umanjuje njegovu vrijednost. Naprosto se smatra da ga u namirnicama ima dovoljno i da ga ne treba dodavati. Pa i liječnici koji propisuju vitamine kao dopunsku terapiju ne koriste se previše pantotenskom kiselinom.

Pantotenat, tj. sol pantotenske kiseline, pomaže reguliranju visokog sadržaja kolesterola i triglicerida u krvi, a čista pantotenska kiselina pomaže kod reumatoidnog artritisa i u prevenciji akni. Vitamin B-5 uključen je u proces nastajanja energije, te u stvaranju hormona i živčanih prijenosnika.

Visoku razinu pantotenske kiseline imaju jetra, kvasac, riba, ali su tu još i jaja, žitarice, povrće.

Piridoksin ili vitamin B-6

Piridoksin je vitamin koji kontrolira proces izgradnje aminokiselina, a time i svih proteinskih struktura (stanica i tkiva) organizma. To vodi ka tome da su pod njegovim nadzorom i hormoni, drugi veliki organizatori u funkcioniranju tijela. Ne treba zaboraviti da je i krv "tekuće" tkivo, dakle proteinska struktura za koju je također neophodan piridoksin. Bez piridoksina nema proteina, bez ovih nema hormona, a bez hormona sve su funkcije organizma dovedene u pitanje.

S obzirom na svoje funkcije u organizmu, vitamin B-6 koristi se kod depresije, visokog kolesterola, autizma, celijakije, visokog homocisteina, bubrežnih kamenaca, astme, ateroskleroze, PMS-a, a preporučuje se kod aktivnih sportaša i drugih stanja. Premda je deficit ovog vitamina vrlo rijedak, on se očituje padom imuniteta, oštećenjima kože i konfuzijom. Blagi nedostatci tog vitamina česti su kod djece i starijih osoba.

Dobri izvori vitamina B-6 su banane, kvasac, soja, suncokretove sjemenke, orasi...

Folna kiselina ili vitamin B-9

Jedan od najpoznatijih predstavnika iz skupine B vitamina svakako je folna kiselina ili vitamin B-9. Folna kiselina neophodna je za sintezu DNA, dakle izgradnju svih novih stanica, pa prema tome i stanica ploda (fetusa). Ako u tom procesu zakaže bilo koja komponenta, nastaju defekti. Upravo zbog toga bitno je da se u ranom periodu trudnoće poveća preporučena dnevna količina folne kiseline. Prevencija malformacija ploda (razne malformacije na srcu, kralježnici, nogama i rukama, rascjep usna i nepca) glavna je svrha zašto se preporuča trudnicama.

Istraživanja su pokazala da ima neočekivano velik broj ljudi s blagim deficitom folne kiseline, na što bi posebno trebale pripazit trudnice, kao što smo i ranije objasnili. Folna kiselina toplo se preporučuje i svim starijim osobama. Nalazimo je u zelenom lisnatom povrću, grahu, citrusnom voću, te u pšeničnim klicama. Raznovrsna prehrana trebala bi osigurati dovoljne količine ovog vitamina za normalne životne prilike.

Treba reći da neobične prehrambene navike mogu dovesti do deficita čak i u zapadnim zemljama gdje postoji obilje hrane.

Cijanokobalamin ili vitamin B-12

Cijanokobalamin je vitamin topiv u vodi s vrlo važnom ulogom u različitim metaboličkim procesima, a sudjeluje i u stvaranju krvnih stanica. S pravom možemo zaključiti da je potreban za sve procese u kojima dolazi do umnažanja, diobe stanica.

Njegov nedostatak izaziva nastanak kroničnog umora, a stanje se bitno popravlja suplementacija vitamina ili njegove injekcije. Zanimljivi uspjesi zabilježeni su u prevenciji Crohnove bolesti, depresije, visoke razine homocisteina, ateroskleroze, neplodnosti žena i hiperkolesterinemije.

Provjerite koji simptomi upućuju na manjak vitamina B12!

Po dosadašnjim istraživanjima do sada nisu zabilježeni sporedni učinci B-12 vitamina, a nije utvrđena ni njegova toksičnost. Ipak, ne preporučuju se prevelike doze bez liječničke kontrole. Nalazimo ga u svim proizvodima animalnog podrijetla (meso, riba, mlijeko, jaja), pa u biti problem njegova deficita ne postoji kod osoba koje takvu hranu konzumiraju. Od biljne hrane, vrlo male količine se mogu naći u spirulini i tempehu pa su vegetarijanci-vegani ugrožena skupina kada je riječ o vitaminu B-12.

Biotin ili vitamin H

Biotin je vitamin iz skupine B vitamina koji se rjeđe spominje, što, međutim, nikako ne znači da je manje važan. U metabolizmu sudjeluje u svojstvu koenzima kod pretvaranja proteina, masti i ugljikohidrata. Bitan je faktor rasta stanica i njihove replikacije, a kosa i nokti zahtijevaju biotin za svoj razvoj i rast. Budući da se biotin sintetizira u crijevima, dugotrajna uporaba antibiotika može tu sintezu potpuno blokirati, a to znači pojavu dermatitisa, depresije, gubitka kose, anemije i kontinuiranog nagona za povraćanjem. Deficit biotina je vrlo rijedak, a kad se konačno pojavi, opadanje kose je prvi znak. Crvenilo oko noktiju je drugi sigurni znak njegova deficita. Pronalazimo ga u gljivama, bananama, kikirikiju, kvascu, iznutricama i žumanjku.

Znači zaključno bi rekli da su vitamini B kompleksa vitamini s teškim zadatkom. Dovoljno je samo nabrojati neke od procesa koje smatramo neophodnima za normalan život: razgradnju masti i proteina, zdravlje očiju i usne šupljine, te zdravu kosu i kožu, razgradnju ugljikohidrata do glukoze pri čemu nastaje energija, pravilan rad jetre, te probavnog sustava u cijelosti.

Preuzmite CentarZdravlja vodič

Isprobajte ove ukusne i sočne poslastice s tikvicama

Slanjem vodiča na odabranu e-mail adresu suglasni ste sa prijavom na CentarZdravlja newsletter.

Komentari

Najnovije

Najčitanije